Læreruddannelsen
3   672

Censorer: Studerende har for lidt fokus på fag i bachelorprojekter

Langt hovedparten af de kommende lærere skriver i dag bacheloropgave om generelle pædagogiske problemer. Censorformand frygter at fagenes specifikke didaktik glider i baggrunden.

Siden læreruddannelsen blev ændret i 2013, er det ikke længere et krav, at lærerstuderende skriver bachelor-opgave i tilknytning til et fag i skolen. Det benyttede over halvdelen af de nyligt udklækkede lærere sig i af, da de op til sommerferien skrev deres afsluttende bacheloropgaver.

Mens der blev skrevet 376 opgaver i folkeskolens fag, blev der skrevet 404 bacheloropgaver inden for pædagogik og lærerfaglighed og generelle problemstillinger.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er ifølge Hans Krab Koed, der lektor ved UC Syd og formand for censorerne ved læreruddannelsen, en paradoksal udvikling, når man med den nye læreruddannelse vil styrke fagligheden i de enkelte fag.

"Det er fint, at mange har lyst til at arbejde med generelle lærerfaglige problemstillinger, det er relevant nok, men det skal ikke være på bekostning af de faglige problemstillinger", siger Hans Krab Koed til Folkeskolen.dk.

Han peger på, at det kræver mange resurser og præcis viden at skrive inden for et specifikt fag, hvorimod en studerende i en generel opgave kan trække på den bredere erfaring.

Svagere tilknytning til fagene

I årets censorberetning fra censorformandskabet for læreruddannelsen kommenterer flere censorer på problematikken:

"Som tidligere nævnt synes adgangen til 'almene læreropgaver' som grundlag for valg af tema at have været stærkt inspirerende på de studerende, både når det handler om indhold, men også om teorier, empiriske metoder", skriver censor, der er positiv overfor udviklingen. En anden skriver:

"De havde valgt spændende og relevante temaer og problemstillinger i forhold til deres kommende lærergerning. Noget der var brugbart og noget som er oppe i tiden. Bl.a. IT implementeringen i Nordfyns kommune".

Censorberetningen viser, at hovedparten af censorerne er kritiske over for udviklingen væk fra opgaver i fagene.

"Spændende at opleve de nye bacheloropgaver uden krav om tilknytning til skolefag. Men det betød også, at flere af projekter blev "flyvske" og savnede en fast fundering i en skolevirkelighed bestående af elever, lærere og FAG!!"

"Jeg mener, det vil være en klar forbedring igen at knytte opgaverne til et fag, hvorfra empiri og eksempler hentes. I flere af opgaverne savnedes denne tilknytning"

Svagere faglige miljøer?

Hans Krab Koed overvejer, om det kan være et symptom på, at de faglige miljøer rundt om på læreruddannelserne svækkes. Blandt andet har John Rydahl, der er formand for Religionslærerforeningen, flere gange argumenteret for, at der ikke sker nogen forskning af fagdidaktikken i religionsundervisning for grundskolen. Den samme problematik gælder i øvrigt også i praktikken og skolens øvrige fag.

"Tidligere havde praktikken en meget nær tilknytning til fagene. Men nu skal lærere på flere læreruddannelsessteder være praktikvejledere på alle fag. Det er det samme som at sige, at der ikke er en specifik fagligdidaktik i fagene. Det er en tendens vi ser overalt", siger Hans Krab Koed.

Allerede fra begyndelsen af de studerendes studietid bliver der lagt op til emner, som der kan skrives bacheloropgave om, og Hans Krab Koed overvejer, om der via arbejdet med de store dagsordener i folkeskolen bliver fokuseret på det almene.

"De studerende har fokus på klasseledelse, inklusion og den slags vigtige ting, som vi ved er problemer i folkeskolen. Og de lærerstuderende er meget optagede af, om de kan klare det - fordi de jo også er optagede af at få succes som lærere i folkeskolen", siger Hans Krab Koed.

Han peger i øvrigt på, at også indenfor de opgaver, der er skrevet inden for et fag, kan have så stærk en vægtning på det almene, at det reelt handler mest om det almene.

Han mener, det vil være fornuftigt at overveje at stille krav om, at bachelorprojekter er forankret i et specifikt skolefag, som det i øvrigt tidligere har været, samtidig med, at man kunne vælge at fokusere på det almene med udgangspunkt i faget.

"Det kunne måske være rart at have den binding igen. Så kunne man have klasseledelse i faget religion, for det er formentlig forskelligt, hvordan man laver klasseledelse i de forskellige fag", siger Hans Krab Koed.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelor- og pædagogiske diplomprojekter

 

 

Læs mere om de faglige netværk
1.753 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
3.990 andre er allerede tilmeldt