Ordblind/læsesvag
0   5

Ordforslag hjælper ordblinde til bedre resultater i retskrivning

Nu bliver det permanent, at ordblinde elever kan bruge ordforslagsprogrammer ved folkeskolens prøve i dansk retskrivning. Evalueringen af et forsøg viser, at ordforslag kan hjælpe ordblinde elever, uden at de får en fordel i forhold til andre elever.

Siden 2014 har Undervisningsministeriet kørt et forsøg, hvor elever med specifikke stavevanskeligheder har måttet bruge ordforslagsprogrammer i folkeskolens prøve i dansk retskrivning. Forsøget skulle blandt andet bruges til at vurdere, hvilken betydning brugen af programmerne i udskolingen har for undervisningen og dermed for elevernes færdigheder i retskrivning.

Nu er forsøget blevet evalueret, og på den baggrund gør undervisningsminister Merete Riisager (LA) muligheden for at bruge ordforslagsprogrammer til prøven i dansk retskrivning permanent.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne scorer flere point

Damvad Analytics har evalueret ordblindes elevers brug af ordforslagsprogrammer i dansk retskrivning for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

I den forbindelse har Damvad afholdt et eksperiment, hvor elever fra 9. klasse har taget to prøver. Elever med specifikke stavevanskeligheder havde kun mulighed for at bruge ordforslagsprogrammer i den ene prøve. Resultaterne viser, at de scorer tre til otte flere point (ud af 90 mulige), når de har adgang til ordforslagsprogrammer, end når de ikke har.

Eleverne når dog ikke op på niveau med den generelle elevpopulation, selv om de anvender ordforslagsprogrammer.

"Ordblinde elever skal, i det omfang det er muligt, have samme vilkår ved prøverne som deres klassekammerater. Ved at gøre forsøget permanent sikrer vi, at en ordblind elev får lov til at bruge det it-hjælpemiddel, som eleven er vant til at bruge", siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) til uvm.dk.

Eleverne bliver kun delvist kompenseret

Prøveresultaterne til analysen er samlet ind med hjælp fra lærere på ordblindeefterskoler og lærere med elever med specifikke stavevanskeligheder i folkeskoler. I alt 461 elever indgår i det endelige datagrundlag fra prøverne, fordelt på 192 elever med specifikke stavevanskeligheder og 269 elever uden stavevanskeligheder.

Lærere ser positivt på ordforslag

Ifølge evalueringen giver adskillige lærere udtryk for, at der mangler redskaber til at hjælpe elever med specifikke stavevanskelighede, og de anser elevernes manglende motivation til at gå i gang med prøven i retskrivning og gøre et forsøg som et stort problem.

Lærerne er derfor overvejende positivt indstillede over for, at eleverne har ordforslagsprogrammer som redskab. Uden at tage stilling til programmernes effekt i sig selv anses de som et redskab, der kan øge elevernes motivation til aktivt at forsøge at løse opgaven

Evalueringen peger på, at ordblinde elever opnår bedre resultater, når de anvender ordforslagsprogrammerne. Men de bliver kun delvist kompenseret for deres funktionsnedsættelse og opnår ikke samme niveau som elever uden specifikke stavevanskeligheder. Programmer kan derfor hjælpe ordblinde elever, uden at de får en fordel i forhold til andre elever.

De statistiske resultater er i tråd med lærernes forventninger. De siger, at eleverne bedre kan demonstrere deres retskrivningsfaglige evner, når de kan bruge ordforslagsprogrammer.

Ordningen gælder kun ordblinde elever

I forbindelse med at forsøget nu bliver permanent præciserer Undervisningsministeriet, at målgruppen for brugen af ordforslagsprogrammer er ordblinde elever.

RetskrivningsprøveN

Retskrivningsprøven består af syv selvstændige dele. I evalueringen er eleverne blevet testet i to prøver, og fem af de syv dele er fælles for begge prøvesæt. Eleverne med specifikke stavevanskeligheder bør have gavn af ordforslagsprogrammerne i

  • Tekstdiktat
  • Indsætningsdiktat

Men ikke som udgangspunkt i de resterende tre prøvedele:

  • Rigtig form
  • Komma
  • Ret en tekst

Det skal sikre, at der ikke bliver givet uhensigtsmæssig kompensation til elever med et svagt fagligt standpunkt uden en egentlig funktionsnedsættelse.

Du kan læse evalueringen via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.332 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.319 andre er allerede tilmeldt