Et af formålene med den nye guide er at gøre skolerne opmærksom på, at de har ansvaret for at afprøve elevens hjælpemidler forud for afgangsprøverne.

Lærere kan få onlinehjælp til at afprøve elevers it-hjælpemidler inden årets prøver

Det er skolens ansvar at afprøve om it-udstyret virker, når elever skal aflægge prøve på særlige vilkår. Undervisningsministeriet har lavet en onlineguide, som faglærere kan gå frem efter. Det er vigtigt at gennemgå guiden med hver enkelt elev.

Publiceret Senest opdateret

Tjekliste fra guiden

Undervisningsministeriets trin-for-trin guide giver dennehuskeliste til, hvordan du afprøver elevens it-hjælpemiddel:

Oplæs tekst

Markeret tekst skal kunne læses op.

Tabulatorrækkefølge

Skift mellem felter med tabulator-knappen skal komme i naturligrækkefølge.

Læseretning

Ved oplæsning skal skift mellem spalter og sider fungere i sammerækkefølge som ved almindelig læsning.

Skriv med ordforslag

I felter, hvor eleven skal afgive svar med tekst, skalordforslagsprogrammet virke.

Gem

Besvarelsen skal kunne gemmes med elevens svar på maskinen.

Print

Besvarelsen skal kunne printes med elevens svar, hvis den skalafleveres som udskrift.

Tilføj og fjern flueben i cd-ord

Ordblindelærer og blogger Line Leth Jørgensen fraHillerødsholmskolen i Hillerød har lavet en video, hvor hun på treet halvt minut viser, hvordan lærere, forældre og elever rentpraktisk indstiller stavehjælpen i cd-ord, så den støtter eleven,hvor den skal.

Først identificerer Line Leth Jørgensen elevens staveprofil medRIOO-testen fra CSU Holbæk. Ud fra profilen kan man indstilleprogrammet ved at tilføje og fjerne flueben under programmetsindstillinger for ordforslag. På den måde får man programmet til atforeslå ord, som typisk volder eleven problemer.

Du kan se videoen på Line Leth Jørgensens blog Dysleksi oginklusion, som du finder et link til under artiklen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleledere skal tilbyde en særlig tilrettelæggelse af folkeskolens prøver til elever med en fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder. Det skal sidestille for eksempel ordblinde elever med deres kammerater. Undervisningsministeriet har imidlertid fået tilbagemeldinger om, at der har været problemer på flere skoler med at få de særlige materialer til at virke på elevernes computere under prøveaflæggelsen. Derfor har ministeriet udgivet en onlineguide, som lærere kan gå frem efter, når de afprøver en elevs it-udstyr.

"Der er relativt mange elever, som har brug for materiale til en særlig tilrettelæggelse af prøven. Sidste år bestilte cirka 1.000 skoler et eller flere materialer til elever med særlige behov", siger kontorchef Rasmus Vanggaard Knudsen fra kontor for prøver, eksamen og test.

I alt afvikler cirka 1.750 grundskoler prøver.

Skolerne har svært ved at gennemskue mulighederne

En ting er at materialet findes. Noget andet er at bruge det.

"Nogle skoler har svært ved at overskue kompleksiteten i prøverne i forhold til, hvilke muligheder de har for at tilbyde elever at gå op på særlige vilkår. Sidste år fik vi især mange henvendelser tæt på prøverne fra både faglærere og it-vejledere, som bad om hjælp. Derfor er det vores opfattelse, at en række elever ikke fik den hjælp til prøverne, som de havde brug for", siger Rasmus Vanggaard Knudsen.

Det skal være lettere for skoler at gøre prøver klar til ordblinde elever 

Den gennemgående kommentar fra skolerne var, at nu måtte Undervisningsministeriet se at få styr på det, og det prøver ministeriet at imødegå med guiden.

"Vi prøver at øge opmærksomheden på, at der findes det nødvendige materiale, men at skolerne skal afprøve det i god tid før prøverne på hver enkelt elevs computer. Nogle gange indebærer det for eksempel, at man skal finde nye versioner af elevens hjælpeprogrammer", siger kontorchefen.

Afprøvningsfiler til forskellige former for prøver

Guiden understreger fra start, at skolen har ansvaret for at teste prøvematerialet for hver elev, der skal op på særlige vilkår.

"Der findes ekstremt mange it-løsninger. Nogle redskaber er meget udbredte, andre bruges af få. Hertil kommer forskelle i styresystemer, browsere og versioner af hjælpemidler. Vi tester materialerne overordnet set og sørger for, at de overholder standarder. Men skolerne er nødt til at teste prøvematerialet for hver enkelt elev for at sikre sig, at det virker på elevens computer. Det vil give skolen sikkerhed for, at det også virker til prøven, så eleven oplever, at det kører", siger Rasmus Vanggaard Knudsen.

Guiden tager høje for, at der både er prøver på papir, digitale prøver med adgang til internettet og selvrettende prøver, så lærere kan hente afprøvningsfiler til de forskellige former. På samme måde er guiden delt op i fagene dansk, matematik, fysik/kemi, biologi, geografi, engelsk, tysk og fransk.

I år råber færre skoler råber om hjælp

Guiden udkom i forrige uge, og ministeriet har fået færre nødråb fra skolerne sammenlignet med sidste år.

"Prøverne er gået fra at have været stabile igennem en årrække til at være i udvikling i de seneste fem år. Vi har både fået selvrettende prøver og prøver med adgang til internettet, og generelt er der sket en voldsom teknologisk udvikling, så det er blevet mere almindeligt at understøtte elever med it-værktøjer. Med guiden tilbyder vi skolerne en bedre service", siger Rasmus Vanggaard Knudsen.

Du får adgang til guiden via dette link:

Læs mere

Guide til afprøvning af it-hjælpemidler

Video om tilpasning af af ordforslag icd-ord