Alternativets ordfører for børneliv og skole har fået svar på sit spørgsmål til undervisningsministeren: Der er ikke noget økonomisk argument for en lang skoledag for de små elever.

Kommunerne kan spare 100 millioner på at gøre skoledagen kortere

Ved at forkorte skoleugen i børnehaveklassen med fem timer – fra 30 timer til 25 timer – kan kommunerne spare 100 millioner kroner. Det viser en ny beregning fra Undervisningsministeriet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis kommunerne kunne sætte det ugentlige timetal i børnehaveklassen ned fra 30 til 25 - så kunne de spare I 97 millioner, i gennemsnit omkring én million per kommune. Det viser en ny beregning fra Undervisningsministeriet.

Kommunerne vil faktisk spare 140 millioner kroner om året. men så går eleverne jo over i sfo'en i stedet for, og det øger udgiften på sfo-området med 85 millioner kroner om året. Men en del af denne merudgift bliver 'ædt' af en forventet stigning i forældrebetalingen på 42 millioner.

Det betyder, at kommunerne kun skal betale 43 millioner ekstra på sfo-området, hvis skoleugen bliver reduceret med fem timer.

Så regnestykket ser sådan her ud: 140 millioner - 43 = 97 sparede millioner.

Spørgsmål fra Alternativet

Ministeriet har lavet beregningen på foranledning af et spørgsmål til Undervisningsministeren fra Carolina Magdalene Maier, der er Alternativets ordfører for børneliv og skoler:

"Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser af en omlægning af undervisningstiden i 0. klasse fra 30 til 25 timer om ugen. Der ønskes en beregning af, hvorvidt en sådan omlægning i alle landets folkeskoler vil medføre en økonomisk merudgift eller besparelse - samt størrelsen heraf - i relation til hhv. udgifter/besparelser til både lærere/pædagoger i skolen samt i sfo" - lyder spørgsmålet fra Carolina Magdalene Maier.

Træt af dårlige undskyldninger: Alternativet indkalder til samråd om lange indskolings-dage

Og ministeriets regnedrenge/piger har altså nu regnet sig frem til, at det er billigere for kommunerne at lade eleverne gå over i sfo'en en time tidligere på dagen - hele 97 millioner kroner billigere.

Børnene mistrives i den lange skoledag

Men Carolina Magdalene Maier egentlige anliggende er ikke penge, men derimod elevernes trivsel.

Og de trives ikke godt i den lange skoledag. Det viste en rundspørge foretaget af Politiken Research for en måned siden. Fire ud af fem børnehaveklasseledere svarede således, at den nye skoleuge på 30 timer går ud over børnenes trivsel.

Og det fik Carolina Magdalene Maier til at sende sit spørgsmål til ministeren. Til folkeskolen.dk sagde hun dengang:

"Vi synes, det er rigtig bekymrende, at fire ud af fem børnehaveklasseledere siger, det går udover elevernes trivsel, at de har en skoleuge på 30 timer".

Blog: Hvorfor holder vi stædigt fast i, at børn i 0. klasse skal gå i skole 30 timer om ugen?

En varieret hverdag

Carolina Magdalene Maier mener desuden, at det i sig selv er vigtigt med forskellige rum i løbet af børnenes dage:

"Børn har typisk noget de er dygtige til, og andet de ikke er så dygtige til. De børn, der måske ikke er de bedste i de boglige ting, har andre rum, hvor de er dygtige.  Men hvis man fastholder at skolerummet er det rum, som børn skal være i det meste af dagen, så mister de muligheden for at gå over i et andet rum, hvor de faktisk er gode til noget. I sfo'en hvor de er gode til at bygge noget, eller er gode til fodbold. Jeg tror, at vi ensretter for meget", sagde hun til folkeskolen.dk.

Nu har Carolina Magdalene Maier så fået afklaret én ting: Der er ikke noget økonomisk argument for, at fem-seksårige børn skal gå i skole seks timer om dagen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Carolina Magdalene Maier.

Læs mere

Ministerens svar til Carolina Magdalena Maier