Trygfondens Børneforskningscenter skal følge turbo-forløbene ude på skolerne og lave følgeforskning

Ny mulighed for turboforløb på elevens egen skole

Skoler kan søge om midler til turboforløb for 8.-klasse-elever, der ikke er uddannelsesparate. 30. september er der frist for at søge om at være med i forsøget med et to ugers forløb – en slags camp - på skolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver fjerde elev i 8. klasse er ikke uddannelsesparat, viser opgørelserne. Det betyder, at de har dårligere forudsætninger for at afslutte folkeskolen med et resultat, der kan hjælpe dem videre til en ungdomsuddannelse. Derfor vil forsøgsordningen især fokusere på turboforløb i dansk og matematik og så på elevernes sociale og personlige kompetencer.

Ny bog: Svage elever har brug for praktiske øvelser og relationer

Kursus for de lærere og pædagoger, der skal stå for turboforløbet og kompensation til skolerne er noget af det, de i alt 20,8 millioner kroner skal bruges til i årene 2016 til 2019. Men også følgeforskning af turboforløbene er der sat penge af til.

Lige nu søger man skoler, der vil medvirke til at oprette turboforløb for grupper af 8.-klasses elever. Hver skole kan oprette et forløb på 10-14 elever eller med 15-20 elever. Interesserede skoler skal melde sig inden 30. september.

Turboforløbene bliver gennemført på de involverede skoler fra februar til april 2017. Specialskoler og specialklasser kan ikke deltage.

Københavnske drenge skal lære nye vaner på camp

Projektet henvender sig både til drenge og piger. I materialet om turboforløbene står, at gruppen af ikke-uddannelsesparate elever i 8. klasse består af flere drenge end piger, men at mange piger har brug for ekstra støtte. Derfor er forløbene rettet mod både piger og drenge.

Trygfondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet står sammen med Rambøll Management Consulting for følgeforskningen, og kurserne for de involverede lærere og pædagoger bliver udviklet og gennemført på Metropol og Via. 

Forskning om turboforløb ønskes

Forskningen skal blandt andet se på, hvordan det virker, når et turboforløb foregår på egen skole. Der bliver tale om 35 timer om ugen i de to uger, som et turboforløb varer. Derefter vil der være opfølgningsarbejde. Erfaringer fra Løkkefondens KøbenhavnerAkademiet og andre lignende camps indgår i udarbejdelsen af forløbene.

Drenge voksede fagligt og menneskeligt på camp

Trygfonden fortæller, at en undersøgelse fra tidligere i år viser, at 39 kommuner allerede tilbyder turboforløb til udskolingselever, og at flere overvejer at tilbyde sådanne forløb.

I denne forsøgsordning bliver skolerne kompenseret med 80 procent af den tid, de bruger på arbejdet med turboforløbet, og for eksempel kan en skole med 10-14 elever på turboforløb og lærerbaseret opfølgning regne med at få 56.400 kroner for 239 timer. Kommunen forpligter sig til at være medfinansierende.

I pjecen til ansøgning om at deltage i forskningsprojektet står, at selv om der er mange positive erfaringer med turboforløb af forskellig art, så findes der ikke meget systematisk forskning på området. Det medfører, at nogle skoler vil blive udtrukket til sammenligningsskoler i år - men disse skoler garanteres så et turboforløb året efter.

5000 elever skal i turboforløb

Målet er, at 125 til 200 skoler deltager i projektet, og Trygfonden fortæller, at der stadig mangler en del skoler.

 

Kurser til lærere

Læreruddannelsen Metropol står for at udvikle rammen for de to ugers turboforløb, undervisningsmaterialer  samt et to-dages kursus til de lærere og pædagoger, der skal stå for forløbene. Projektleder Sanya Gertsen Pedersen fortæller, at der er tale om forløb, hvor der arbejdes intenst med dansk og matematik samt med elevernes personlige og sociale kompetencer.

De to uger skal indeholde bevægelse i undervisningen og en genkendelig struktur i skoledagen.

To ugers drengeakademi gav omtrent samme effekt som tre

"Det handler om at give eleverne en saltvandsindsprøjtning, så de bliver uddannelsesparate. Vi er i gang med at udvikle undervisningsmaterialer med afsæt i den tilgængelige forskning og vores erfaring på området. Hele ideen er, at disse turboforløb skal kunne afvikles på alle folkeskoler på en overskuelig måde, så flere elever med dette behov får tilbuddet. For eksempel har vi ikke mentorordning med, fordi det er omfattende at organisere", siger Sanya Gertsen Pedersen.

Undervisningsmaterialet bliver til to forløb - et med fokus på studieteknik, som hedder "Strategier til læring" og et andet "Dit liv, din læring", der lægger særlig vægt på livsduelighed.

Endnu er lærerkurserne under udvikling og vil først være klar omkring begyndelsen af januar, hvor de bliver præsenteret for de lærere og pædagoger i folkeskolen samt eventuelle lærere i Ungdomsskolen, som skal stå for turboforløbene.

Sund kost og bevægelse vil også indgå i turboforløbet men på en mindre omfattende måde end ved de camps, hvor eleverne bor.

"Der bliver nok tale om et fagligt modul i enten dansk eller matematik om formiddagen og omvendt om eftermiddagen i turboforløbene. Desuden et bånd midt på dagen, hvor eleverne kan fordybe sig og arbejde med personlige og sociale kompetencer. Vi er i gang med at udvikle det hele sammen med vores faglærere på dansk og matematik", siger Sanya Gertsen Pedersen.