#skolechat inspirerer til konference om sociale medier

Tanken bag diskussionerne på twitter og en konkret debat under hashtagget skolechat har ført til en ny konferenceform, som vil lade lærerne selv tage ordet. Og her er det ikke tilladt blot at lytte. Her er det et krav, at man er en del af debatten, lyder det fra arrangøren bag.

Publiceret
Det er Ove Christensen, Adjunkt i Center for Skole og Læring på University College Sjælland, der står bag den nye konferenceform.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indsæt et #skolechat i din twitter update, og du er direkte med i en debat om folkeskolen på lige fod med politikere, forskere, fagfolk og andre med interesse for skoleverdenen. Høj som lav har dermed mulighed for at blande sig i, hvad der er op og ned i skoleverdenen. Og netop muligheden for at lade praktikerne komme til orde er tanken bag en ny konferenceform - Campference. Det sker, når University College Sjælland til maj inviterer cirka 180 folkeskolelærere, skoleledere, forskere og andre skolefolk til at diskutere den digitale kultur i skolealderen.

Lærer til lærer: EdCamp

Ove Christensen, Adjunkt i Center for Skole og Læring på University College Sjælland, er en af initiativtagerne til #skolechat - som også flere gange har gennemført "live-udgaven" EdCamp. Det er ham, der har taget initiativ til konferencen, der skal bringe diskussioner fra twitter ud til hverdagens eksperter. 

"I modsætning til den almindelige konference er det her mere et græsrodsinitiativ. Det er folk i praksis, som selv melder deres interesse ind. Jeg tror, at vi får et helt andet vidensniveau frem og et helt andet kompetenceudviklingselement ind i det ved netop at gå nede fra og op i stedet for topdown, hvor man får nogle færdigserverede forestillinger om, hvordan det fungerer", fortæller han.

Ifølge Ove Christensen er det en del af konceptet, at alle deltagere bidrager aktivt. Og derfor er det forbudt at være med på en lytter. Alle har mulighed for på forhånd at byde ind med oplæg, og halvdelen af tiden vil være afsat til at producere indhold, der bidrager med et spark til debatten. Og det være sig blogindlæg, manifester, videointerview med hinanden, eller hvad deltagerne ellers finder oplagt, fortæller han.

Debatemnet stammer også fra #skolechat

EdCamp: 100 nysgerrige skolefolk deler viden

Også selve emnet stammer fra en diskussion på #skolechat. Her blev det i efteråret diskuteret, om der er hold i, at unge per definition er gode til at håndtere de sociale medier i dag, fordi de er født i den digitale tidsalder.

"Men det er op til deltagerne at bestemme, hvad der præcist skal snakkes om. Man kan eksempelvis melde sig til at holde et oplæg på 5, 8 eller 12 minutter, og deltagerne bestemmer også selv indholdet og formen for, hvad de ønsker at producere".

Alt indhold samles på en hjemmeside, hvor det vil være muligt for alle interesserede at finde de tekster, manifester, blogindlæg, der er kommet ud af konferencen. Og det er helt afgørende for konceptet for konferencen, at alles stemme er lige meget værd.

"Mange tror, at eksperter er en slags anderledes mennesker, men forskere er jo bare nogen, der har fået en særlig titel, så man hører mere efter dem end alle mulige andre. Men det er faktisk dybest set latterligt, og det er internettet faktisk med til at vise. For bliver det tydeligt, at vi alle sammen er hverdagseksperter, som er eksperter på alle mulige områder. Og det skal meget gerne komme meget mere til udtryk ved sådan en konference".

Konferencen finder sted den 10. maj, og det er gratis at deltage.