Lærer til lærer
3   1168

EdCamp

I tilfælde af at du ikke er bekendt med, hvad en EdCamp er, vil jeg kort forsøge at beskrive, hvad jeg oplevede, og hvorfor du burde komme til den næste.

En skøn morgen lørdag den 27. februar, lidt for tidligt efter min smag at være på Hovedbanen for at køre en tur til Aarhus. Indledningsvis skal det siges, at det var det hele værd (og lidt til).  Jeg var på vej til min første EdCamp i Aarhus på Lynfabrikken. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente. Jeg var/er stadig ikke helt sikker på, hvad en Edcamp er, og måske er det, der gør hele forskellen? (Husk at bladre i billederne)

For en EdCamp er ikke en “lukket” konferencer med en fastlagt struktur både i forhold til form og indhold, hvor der x-antal talere, workshops og præsentationer af forskellige spillere i feltet. Man holder ikke hele tiden øje med klokken, så man ikke kommer for sent til den planlagte frokost. Man går heller ikke rundt med et net og håber på, at diverse udstillere donerer til posen.  

En EdCamp er nærmere en “åben” konference, hvor indholdet skabes af deltagerne på stedet og i nuet. Alle deltager medbringer et stykker af deres faglighed, personlig og noget de brænder for. Dette får man mulighed for at folde ud for andre og sig selv. Heri ligger styrken i en EdCamp, at der ikke på forhånd er faste programpunkter, men indeholdet udspringer af deltagernes engagement. 

I dette tilfælde var det Mathias, Morten og Anders, Mark samt Asbjørn der med kyndig hånd supplerede hinanden med praktisk info, velkomstøvelser og godt humør. Dette var en god måde at starte dagen på, for det ligger ikke naturligt til mig at gå hen og sige “Hej, jeg hedder…” til “fremmede”. Introduktionen var vellykket, for man kunne mærke, at stemningen blev lidt løsere. Dette bragte os frem til “Gridden”, ganske fint ord for malertape på en væg inddelt i en udvidet kryds-og tværs plade. Ideen og praktikken er, at man sammen identificerer en række overordnede temaer, i denne forbindelse var det i relation til uddannelse og læring. Man skriver sine tanker ned på post-it og lokaliserer en plads i gridden, hvor der er en form for konsensus i indholdet på sedlerne. Hver rude repræsenterer en halv time inden for et emne.

Artiklen fortsætter under banneret

Efter dette lykkedes det for Morten, at identificere og tematisere de forskellige rum, og tildele en overordnet titel for post-it’erne.Så var det efterfølgende tid til at fordele sig efter interesse.

Her skal det indskydes, at en EdCamp har en deltagelseskultur, der adskiller sig fra min jyske opdragelse. Da: “Man  stemmer alene med fødderne”, hvilket betyder, at du kun er forpligtet til at være der, hvor det giver mening for netop dig. Slut dig til det, der tænder en gnist af begejstring samt giver dig en lyst til at flytte dig selv og andre. Dette var et kultur, jeg lige skulle vænne mig til, da jeg er opdraget til at vente på, at en seance er slut. I løbet af dagen oplevede jeg dog, at jeg havde sat mig i en gruppe, hvor jeg havde haft en anden forforståelse af temaet, så dialogen havde taget en drejning, som ikke tændte mig. Her tillod jeg mig selv at stemme med mine fødder… Det var en befrielse at kunne flytte sig fra en dialog over til en anden, uden at der var noget “forkert” i det. Jeg tror, at Ann-Birthe Nicolaisen ramte en del af nerven i dagen, da hun udtalte: “Hvor er det dejligt, at vi ikke bliver helt færdige med at tale om et emne, før vi skal videre, nysgerrigheden bevares hele tiden”. 

I en af sessionerne sad vi og tale om, den digitale dannelse og skolens forhold til denne. Der var mange vinkler på emnet, og afslutningsvis smed Ove Christensen kortet: “Hvad kan du bruge dette til på mandag?”. For det nytter ikke, at vi har det hele i hovedet, det skal komme eleverne tilgode. I dette regi har EdCamp meget at byde på, idet dialogen er placeret i feltet mellem det personlige og faglige. Her bidrog EdCamp direkte til, at jeg faktisk vil ændre noget i mit møde med mine elever. Jeg vil forsøge at iscenesætte min undervisningen sådan, at de er mere på end mig… 

Inden jeg havde set mig om, var vi kommet til afslutningen og evalueringen af dagen. Jeg tror ikke jeg tager munden for fuld, når jeg siger: “Der var en stor tilfredshed med EdCampen”.

Afslutningvis vil jeg sige, at ofte har jeg gået fra en konference godt mættet på flere niveauer, hvor jeg efter EdCamp’en drog hjemad sulten. Sulten efter mere viden, indhold samt fortsætte dialogen med de mennesker, jeg lige havde mødt. Jeg vil gerne takker alle de deltagende for en god dag. Jeg kan kun opfordre til, at du deltager næste gang i København den 4/6, følg med på EdCamp.dk 

Endvidere tillade jeg mig at benytte de sidste på linjer til at kippe med hatten til, som tak for deres støtte til EdCampen:

  • Clio
  • OnlineCenter for læring, Aarhus
  • Århus Lærerforening
  • LYNfabrikken

Endvidere vil jeg anbefale, at du holde øje med følgende:

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.870 andre er allerede tilmeldt

PLC-netværket er for ansatte og andre med interessere for skolernes pædagogiske læringscentre. I samarbejde med Pædagogisk LæringsCenterForening. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
531 andre er allerede tilmeldt