Finland
4   894

Finsk lærerformand: Vi er bevis på, at få timer virker

Der er ikke grund til at sende danske elever i skole i så mange flere timer end eleverne i resten af Norden. Hæv lærernes uddannelse og giv dem mere pædagogisk selvbestemmelse, lyder rådet fra den finske lærerformand.

"Antallet af timer er næsten dobbelt så højt, som eleverne har i Finland. Og det er også højt, når man sammenligner med andre lande, der scorer højt i Pisa-undersøgelserne. Vi synes ikke, at antallet er den vigtigste faktor for at styrke elevernes faglige niveau", lyder det fra formanden for den finske lærerforening OAJ, Olli Luukkainen, da folkeskolen.dk forelægger ham tallene, der viser, at en finsk elev ville være færdig med skolen efter seks år med et dansk skema.

Han mener, den finske skole er et bevis på, at der ikke er behov for mange timer for, at eleverne lærer meget i skolen.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er meget vigtigere at styrke kvaliteten end kvantiteten af undervisningstimerne. I Finland har vi set, at det er muligt at skabe gode resultater med et lavt antal timer, hvis lærerne er højt uddannede og har pædagogisk frihed og tid til at forberede deres undervisning", siger han.

Norsk lærerformand: Timer skal passe til læseplaner

Norge er det land blandt de nordiske naboer, der tilbyder næstflest undervisningstimer. Men heller ikke her er der opbakning til et stort antal undervisningstimer. Det fortæller den nyudnævnte formand for den norske lærerforening Utdanningsforbundet. Han mener, at timetallet skal hænge sammen med de nationale læseplaner.

"Man kan ikke vurdere antallet af timer uden at se på, hvad der
undervises i. Vi mener, at vi i Norge tilbyder eleverne et passende antal timer i forhold til de læseplaner, vi har her", siger Steffen Handal.

Forberedelsestiden påvirket af administrative opgaver

I Danmark klager lærerne over at mange timer i klasselokalerne har fjernet tiden til at forberede undervisningen. Steffen Handal fortæller, at lærerne i Norge også har fået mindre tid til forberedelse. Men her skyldes det ikke for mange undervisningstimer. Lærerne er i stedet blevet pålagt administrative opgaver, der tærer på tiden.

"Hos os er det et problem, at der er for meget, der skal
dokumenteres og afrapporteres, og så har vi alt for mange elever i klasserne. Klassestørrelserne bliver stadigt højere, og det giver hver lærer mindre tid til hver elev", fortæller han.

Sverige: Pas på lærerne

I det svenske Lärarförbundet er reaktionen på de mange danske
skoletimer, at der skal lyttes til kritikken fra de danske lærere. For hvis ikke man tager lærernes kritik seriøst, vil skolen have svært ved at tiltrække lærer i fremtiden, lyder det fra næstformand Maria Rönn.

"Det er yderst vigtigt, at lærerne får tid til bare at være lærer. Der skal være til tid til at tage sig af alle eleverne. For at kunne tiltrække nye lærere til skolen må man begynde at tage sig at de lærere, der allerede er her", siger hun.

Økonomiske problemer giver ønske om flere timer

Selvom den finske formand ikke mener, at det er nødvendigt med et stort antal skoletimer, fortæller han, at han gerne ser antallet af obligatoriske timer i den finske skole øget en smule. Økonomiske problemer i Finland har ført til et stort skel i antallet af timer rundt omkring i de finske kommuner.

"OAJ har krævet, at det minimumstallet skal forhøjes en smule. Økonomisk svære år har skabt en øget ulighed i antallet af lektioner per elev i kommunerne. Vi mener, at uligheden skal mindskes ved at hæve minimumstimetallet".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ