I Viborg lægger børne- og ungdomsudvalget op til, at flere undervisningstimer per lærer skal finansiere 43 millioner kroner om året, mens der skal tilføres 15 millioner kroner ekstra til skoleområdet. Formand Søren Gytz Olesen præsenterede forleden en drejebog for forberedelse af reformen sammen med alle skolens parter

Lokal dialog om skolereformen – bare ikke om finansieringen

I blandt andet Aarhus og Viborg har skoleforvaltningerne lagt en plan for at inddrage alle folkeskolens parter i en grundig dialog over efteråret om den lokale implementering af folkeskolereformen. Men det ligger fast, at lærerne skal finansiere en meget stor andel af reformen ved, at hver lærer skal undervise mere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolereformen kan føre til massive nedskæringer i Kolding

"Jeg er glad for, at vi har fået lavet et forløb, der sikrer en bred repræsentation i den indledende dialogfase. Det er yderst vigtigt, at så mange af de parter, der skal spille en rolle i den nye folkeskole, er med helt fra starten. Der ligger en stor opgave i, at vi alle sammen lytter til de mange muligheder, som skolereformen giver os. Vores børn i Viborg Kommune vil på sigt opleve en folkeskole med klare mål, som kræver en indsats ud over det, vi yder i dag", sagde formand for børne- og ungdomsudvalget Søren Gytz Olesen ved præsentationen af drejebogen for implementeringsarbejdet i denne uge.

Børne- og ungdomsudvalgets indstilling er, at lærerne på den måde finansierer hovedparten af de ekstra timer til eleverne ved, at hver lærer underviser to timer mere om ugen, men må alligevel bede om at få forøget skolebudgettet med 15 mio. kr. om året for at leve op til reformen - penge som altså skal tages fra andre kommunale serviceområder.

Lærerkredsformand Flemming Kjeldsen forventer, at Viborgs knap 1000 lærere skal finansiere 43 millioner svarende til små 100 lærerstillinger. Alligevel er kredsformanden glad for, at skoleforvaltningen har taget handsken op i god tid og lagt en plan for en bred inddragelse af alle interessenter omkring skolen i planlægningen af den nye folkeskole i Viborg anno 2014.

Kredse tilpasser sig ny arbejdstid uden aftaler

Kredsformand i ny rolle

"Det bliver en kulturforandring, og derfor er der brug for en dialog. Men jeg er da bange for, at fordi det er så omfattende, og tidsplanen er presset, så bliver det alligevel temmelig topstyret", siger Flemming Kjeldsen, som godt mener, man kunne have ventet en smule med arbejdet med at inddrage hele det omgivende samfund i skolen, til man for alvor havde sikret ejerskab til planerne hos skolens ansatte. Han bliver meget tæt involveret i implementeringsarbejdet, men i modsætning til tidligere, hvor det var som lærerkredsformand, han forhandlede lærernes arbejdsvilkår med kommunen, er det nu i rollen som fællestillidsrepræsentant, han via MEDsystemet indgår i arbejdet med at forberede reformen.

Også i Aarhus har rådmand Kristian Würtz lovet tæt parløb om den nye folkeskole og har inviteret undervisningsminister Christine Antorini til at deltage i et stort kickoff-seminar i næste uge.

"Vi har en fantastisk chance at præge fremtidens folkeskole. Reformen rummer et væld af muligheder for, at vi lokalt kan udfylde og udfordre rammerne. Det glæder jeg mig til at drøfte med alle de gode kræfter, der har pant i skolen. Vi har på landsplan set en meget bred opbakning til skolereformen, og jeg ser frem til, at vi også i Aarhus finder en fælles vej til en endnu bedre folkeskole for alle," siger Kristian Würtz.

Århus Lærerforening glæder sig til at være med, men: "Vi tager selvfølgelig glædeligt imod en invitation om et parløb om reformens implementering, men samtidig vil vi stadig forholde os kritisk til visse elementer såsom den manglende finansiering", siger formand Søren Aakjær på aalf.dk

Aarhus Kommune ønsker aftale om lærernes arbejdstid