"Så når vi ikke har nogen fælles forståelse af, hvad god undervisning er, og lærerne ikke får nogen bedømmelse af deres praksis, så er lærerne faktisk på herrens mark"

Antorini: Tror på et godt samarbejde med lærerne igen

Selvom det i øjeblikket fyger med bebrejdelser mellem Lærerforeningen og regeringen i pressen, sidder undervisningsminister Christine Antorini og næstformand i DLF Dorte Lange sammen ud for det danske flag på det igangværende uddannelsestopmøde. Og Antorini lover, at hun vil gøre, hvad hun kan for at få et tæt samarbejde med lærerne igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Og sådan oplever jeg også, at DLF har det. Vi er jo hér - sammen. Og vi har stadig et partnerskab om folkeskolen, hvor DLF også er med, og det fungerer rigtig godt. Og vi har projekt Ny Nordisk Skole sammen. Så vi har en rigtig god tradition for samarbejde", understreger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Efter sidste års lærertopmøde i New York har ministeriet og Skolerådet haft en tæt dialog med Ontario i Canada, hvor man har investeret kraftigt i at udvikle skolesystemet i samarbejde med lærerne. Men i det seneste budget er der ikke puttet nogen ekstra penge ind, og også i Ontario har det sammen med overenskomstforhandlinger betydet, at samarbejdet med lærerne ikke går lige så godt, som det har gjort:

"Det fortalte Mary Jean Gallagher fra Ontarios undervisningsministerium, da hun var på besøg her. Men når man har haft en god dialog, bliver det lettere, når man kommer om på den anden side".

Dorte Lange; Ministeren undervurderer alvoren

Fælles forståelse for god undervisning

Christine Antorini ser en rød tråd fra sidste års topmøde i New York til dette års i Amsterdam:

"Det handler om kvalitetsudvikling i fællesskab med lærerne. Men man må også sige, at det er utrolig forskelligt, hvordan man arbejder med kvalitetsudvikling fra land til land fra meget standardiserede systemer, hvor det er beskrevet i detaljer, hvad en god lærer er, til helt decentraliserede systemer. Så selvom det er de 25 bedst præsterende uddannelseslande, kan man ikke uddrage, hvilken praksis, der er den rigtige vej at gå".

"I Danmark har vi ikke nogen tekster eller standarder, der definerer god undervisning, og undersøgelser viser, at der også er meget forskellige holdninger til det. Og der kunne man overveje, om vi ikke skal sætte os ned og prøve at skabe en fælles forståelse - en ramme for, hvad god undervisning er", siger Christine Antorini og understreger, at det ikke handler om gode lærere, men om god undervisning.

Danske lærere får ikke feedback

Kun 40 procent af de danske lærere har fået en vurdering af deres egen undervisningspraksis, og det gør Danmark til bundskraber i den internationale Talis-undersøgelse, som Andreas Schleicher fra OECD har gennemgået for topmødedeltagerne.

"Så når vi ikke har nogen fælles forståelse af, hvad god undervisning er, og lærerne ikke får nogen bedømmelse af deres praksis, så er lærerne faktisk på herrens mark", siger den danske undervisningsminister.

"Så jeg lyttede meget til de lande, der har nogle decentrale systemer, og det er også det, vi har haft i tankerne bl.a. inspireret af Canada, med vores forslag om et korps af læringskonsulenter, som kan tage ud og sparre med lærerne i praksis", siger Christine Antorini og peger også på skoleledernetværk og kvalitetsudvikling som nogle af regeringens bud på, hvordan man decentralt kan arbejde med kvaliteten.

14 procent af de danske lærere i Talis har aldrig fået feedback af deres skoleleder.

"Det er ikke i orden. Det er også et svigt af eleverne", understreger Christine Antorini.

Der er jo blevet færre skoleledere, fordi så mange skoler er slået sammen. Har skolelederne ikke tid til opgaven?

"Det handler om at styrke skoleledelsen, ikke lederen. Ledelsesteamet skal klædes på til at være en pædagogisk ledelse. Det var også et tema på sidste års topmøde - de åbne døres politik. Lederne skal ud i klasselokalerne, og kollegerne skal bruge hinanden på kryds og tværs.

Kun en fjerdedel af danske skoleledere kommer ud i klassen