Undervisningsministeren
3   363

Dorte Lange: Ministeren undervurderer alvoren

Når børne- og undervisningsminister Christine Antorini er optimistisk med hensyn til det fremtidige samarbejde med lærerne, har hun tilsyneladende undervurderet situationens alvor, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.

"Én ting er selve konflikten, men hvis regeringen og KL kommer igennem med det, de ønsker, så er der ikke længere garanti for tid til det engagerede teamsamarbejde eller til at studere forskningsresultater og så videre", siger Dorte Lange, som i går og i dag har siddet ved siden af den danske undervisningsminister til topmøde om lærerprofessionen i Amsterdam.

Christine Antorini peger på det gode samarbejde om Ny Nordisk Skole som et eksempel på, at der eksisterer et godt samarbejde mellem Lærerforeningen og regeringen. Dorte Lange er den ene af de to formænd for Ny Nordisk-projektet:

Artiklen fortsætter under banneret

"Ny Nordisk Skole er en god ide. Men hvis regeringen og KL lykkes med at fjerne sikringen af lærerens forberedelsestid, så vil det trække ilten ud af det arbejde".

Ligesom Christine Antorini har Dorte Lange lyttet til en stribe meget forskellige beretninger fra de øvrige lande om, hvordan man evaluerer og bedømmer undervisning.

"Kai-ming Cheng (uddannelsesprofessor i Hong Kong, red.) understregede i sin opsamling, at undervisning altid er kontekstuel, og derfor skal det være forskelligt fra land til land".

Christine Antorini lægger op til, at man i Danmark får skabt en ramme for evaluering af undervisning i form af en fælles forståelse af, hvad god undervisning er.

"Det vil i hvert fald kræve et meget grundigt forarbejde", lyder Dorte Langes kommentar. "Og lige nu er der en meget større udfordring foran os. Jeg synes, ministeren skulle bruge sine kræfter på at prøve at undgå den katastrofe, vi risikerer at stå over for".

Hun og Christine Antorini har ikke diskuteret skolepolitik i de mange timer, de har tilbragt sammen i Amsterdam. Og at samarbejdet i det hele taget er på lavpunktet i øjeblikket, understreges også af, at de to parter heller ikke har forberedt det papir sammen, som hvert land skulle fremlægge på topmødet. Det har ministeriet skrevet egenhændigt.

Men hvorfor deltog du så i topmødet?

"Det er klart, at når vi deltager, så er det for at understrege det fælles arbejde. Og vi har selvfølgelig overvejet, om vi skulle gøre det i den her situation. Men katastrofen er endnu ikke indtrådt, og derfor valgte jeg at tage med. Desuden er det selvfølgelig, fordi man får en masse værdifuld viden med hjem fra de andre lande. Og så har jeg fået mulighed for at få fortalt deltagerne fra de andre lande og fra OECD og den internationale lærerorganisation EI, at vi i Danmark har en uenighed om, hvorvidt lærere skal sikres tid til forberedelse i en kollektiv overenskomst".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen