Thomas Dalhoff (tv.), Trine Holm (i midten) og Jan Petersen (th.) får ekstra støtte i løbet af deres første år som lærere på Gentofte Skole.

Hjælp til det første svære år

For mange nyuddannede lærere er det første år utrolig hårdt. På Gentofte Skole får lærerne hjælp til den indimellem svære kommunikation med forældrene og til at skrue ned for ambitionsniveauet for egne undervisningsforløb. Skolen har oprettet et lille kursus for sine "grønne" lærere.

Publiceret

BILLIGT AT GIVE GOD START

Det interne kursus på Gentofte Skole er på tre-fire gange entime, nogle timer til observation hos erfarne kolleger og lidtforberedelse til lærere og tillidsrepræsentanter.

"Det koster lidt, men hvis det giver de nyuddannede lærere enbedre start, så er det jo utroligt billigt. Hvis vi kan undgålangtidssygemeldinger, vikarer og give en bedre start, så er detvirkelig billigt", siger tillidsrepræsentant Henrik Jørgensen.

Foruden det interne kursus på skolen tilbyder Gentofte Kommuneet kursus for nyuddannede lærere. Her er oplæg, erfaringsudvekslingog supervision til de nyuddannede. Kurset har eksisteret siden2017.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Gentofte Skole har de oplevet flere nyuddannede lærere knække og blive langtidssygemeldt inden for det første arbejdsår. En tendens, man ser landet over. Derfor har skolen i dette skoleår som noget nyt oprettet et internt kursus for sine nyuddannede lærere.

Kurset indeholder observation af erfarne kollegers undervisning, hvordan man bedst kommunikerer med forældre, og om det skal være på Aula eller i telefonen.

Kurset handler også om at få et mere afbalanceret ambitionsniveau, for eksempel når det handler om undervisningsforløb, om generelle konflikter, og hvad de nyuddannede selv synes, de har behov for at tale om.

"Især det første år er hårdt som nyuddannet lærer, og det er alt for ærgerligt, at nogle brænder ud og blive sygemeldt på grund af en svær start. De har på læreruddannelsen nærmest ikke lært noget, der har med virkeligheden i folkeskolen at gøre, så det bliver ekstra voldsomt, når de pludselig står ude i hverdagen", siger Henrik Jørgensen, lærer og tillidsrepræsentant på Gentofte Skole.

Tillidsrepræsentantposten deler han med Klaus Berg, der har været lærer på skolen i 17 år og er med bag den interne uddannelse.

De er begge kritiske over for læreruddannelsen, som efter deres mening ikke indeholder nogle af de problematikker, man står i ude på skolerne.

"De nyuddannede vil gerne fylde pladen ud, lave fede undervisningsforløb og gøre det hele rigtig godt. De kommer fra en perfekthedskultur, så vi prøver at tage brodden ud og understrege, at man altid skal have lidt snor til de uforudsete begivenheder i klassen", siger Klaus Berg.

"Vi vil gerne skabe et trygt rum, hvor de kan tale om problemerne her. Nogle synes, at de andre laver nogle rigtig gode undervisningsforløb, og at de selv står med et mere tarveligt forløb. Alt det skal kunne tages op her", siger Henrik Jørgensen.

Han skrev i august et debatindlæg på folkeskolen.dk om, at læreruddannelsen ikke ruster de nye lærere til jobbet.

Hov, de unge fravalgte læreruddannelsen

Han efterlyste, at der i arbejdsgruppen for en reform af læreruddannelsen mangler lærere, der arbejder ude i folkeskolen, og gerne nogle af de unge nyuddannede lærere, der netop kunne kvalificere arbejdet med læreruddannelsen. Måske sådan at det ikke er nødvendigt at ændre uddannelsen så tit, som det sker nu.

Har ikke observeret kolleger før

Gentofte Skoles interne kursus er på tre-fire gange en time, hvor de to tillidsrepræsentanter inviterer ind til samtale.

Der er fire nyuddannede lærere på skolen, og de tre af dem er med i dag, hvor de alle har været ude at observere nogle erfarne kollegers undervisning i en lektion og nu skal tale om det.

"Når man kommer fra læreruddannelsen, har man jo ikke set noget undervisning. De tre gange jeg har været i praktik, har jeg selv stået for undervisningen med de andre praktikanter, men vi har ikke observeret nogle. Her har jeg observeret en erfaren dansklærer, der for eksempel altid er i klassen, to minutter før frikvarteret slutter, fordi det giver rigtig god mening at stå der og kunne tage imod eleverne. Så havde hun sat et par af eleverne på taburetter, fordi de har svært ved at sidde stille, og der virker taburetter bedre", fortæller Trine Holm, der begyndte på skolen sidste år.

"Men jeg har fået en god start, fordi jeg fulgte Sara, som jeg er barselsvikar for, i tre uger før hun stoppede. Jeg var helt under hendes vinger og med i undervisningen. Bare en uge på den måde vil være fantastisk. Man ser både læreren og det enkelte barn i forskellige situationer, når man blot skal observere. Jeg var også så heldig at være med til skole-hjem-samtaler. Det var bare så godt. Det har jeg jo aldrig prøvet før, og jeg skal selv stå for dem om lidt".

"De lækre forløb holder ikke i virkeligheden"

Jan Petersen har været vikar i fem år, men er nu i gang med en meritlæreruddannelse og fuldtidsansat på skolen. Han har været med en nyuddannet lærer i hendes klasse, fordi hun bad ham om det.

"Det er en krammeklasse. En 1.-klasse, hvor hun oplever slet ikke at nå alt det, hun vil. Vi talte bagefter om, at hun skal slappe af og arbejde mest med relationen til eleverne, fordi en klasse, der fungerer godt, er så meget lettere at have med at gøre. De skal ikke kunne 10-tabellen på to uger. De skal kunne fungere sammen", siger Jan Petersen.

"Uddannelsen har intet med hverdagen i skolen at gøre"

Han har også haft en anden nyuddannet kollega, Thomas Dalhoff, med i en time. Det var i en klasse, hvor Jan Petersen har en god relation til eleverne, men hvor Thomas Dalhoff oplever at have udfordringer med nogle.

"Det var fint. Også at tale om det bagefter. Jeg har desuden fulgt Klaus Berg i en 6.-klasse og set ham tage styringen. Det var endda i en time, hvor det ikke gik, som han havde forberedt, men hvor han navigerede rigtig godt, selv om der var konflikter mellem nogle elever. Det var godt at se autoriteten og klasserumsledelsen. Jeg har lært, at man altid skal have en plan B og en plan C også", siger Thomas Dalhoff.

"Jeg er heldigvis ikke klasselærer"

Jan Petersen fortæller, at han er kommet lidt ind ad bagdøren og som skolepædagogmedhjælper egentlig har observeret undervisning i hele indskolingen, når han har været med i forskellige klasser.

"Jeg er rigtig glad for den baggrund. Jeg synes alligevel, at det har været overraskende hårdt at skulle starte en 1.-klasse. Bare at forholde mig til forældrenes usikkerhed på, om det nu går okay med deres barn. Det fylder meget. Hvis jeg ikke havde haft ballasten fra de tidligere år, så tror jeg, at jeg var væltet omkuld", siger Jan Petersen.

Fælles for de tre nye lærere er opdagelsen af, hvor lidt eleverne egentlig kan. Fagligt, men måske især socialt.

"En græd, fordi han ikke vidste, hvad han skulle gøre med fejebladet, da han var duks".

"De kan hverken tørre deres næse selv eller binde et snørebånd", supplerer Klaus Berg.

Trygge forældre er glade forældre

På dagens kursus når gruppen også omkring egen forberedelse. Hvornår skal man forberede sig? Fredag eftermiddag er måske ikke det bedste tidspunkt. Man skal i hvert fald huske at holde fri, når man holder fri.

I dag handler kurset også om kommunikation med elevernes forældre. Henrik Jørgensen læser en mail til forældrene i 9. klasse op. Han har klassen i samfundsfag.

"Nogle gange om året er det en god ide at sende en mail og fortælle, hvad man har gang i. Det beroliger forældrene. Skal man på tur til Nationalmuseet, skal der jo bare stå tid, mødested og husk madpakken. Men i samfundsfag skal 9.-klasserne til eksamen, så det skrev jeg til forældrene og opfordrede dem til at se nyheder på tv med børnene og tale med dem om nyhederne. Jeg skriver, at vi i den kommende tid skal tale om økonomi, velfærdsstaten, arbejdsløshed, samfundsproblemer og EU, og så skriver jeg, at det vil styrke eleverne, hvis de har talt om noget af det hjemmefra", forklarer Henrik Jørgensen på kurset og pointerer:

"Husk, at trygge forældre er glade forældre".

To erfarne lærere på Gentofte Skole, Henrik Jørgensen og Klaus Berg, står for det interne kursus for deres nyuddannede kolleger.

Klaus Berg understreger, at man ikke skal skrive i Facebook-sprog. Man må ikke blive følelsesladet.

"Var der ikke nogen, der reagerede negativt på det, du skrev. I stil med: 'Hvorfor skal vi tage den derhjemme? Det er vel skolens opgave'. Eller noget i den retning", spørger Jan Petersen.

"Nej, det var der ikke", svarer Henrik Jørgensen.

Og så taler gruppen lidt om, at man kan henvise til folkeskolelovens formålsparagraf, der siger, at man skal give eleverne kundskaber og færdigheder i samarbejde - skole og forældre. Som lærer kan man fremhæve, at man bare beder forældrene om at understøtte barn og skole.

Nyuddannet lærer: Hvad er dit råd til mig?

Trine Holm fortæller, at hun først nu - over et år efter at hun begyndte på Gentofte Skole - har slået en notifikation fra på Aula, sådan at hun ikke bliver opdateret konstant. For eksempel i weekenden.

"Så nu er det ikke Aula, der styrer, nu kan jeg selv vælge tidspunktet, jeg vil læse det på", siger Trine Holm.

Man skal passe på, for hvis man læser en dum besked fredag aften, kan hele weekenden være ødelagt, medgiver Henrik Jørgensen.

De taler om, at nogle enkelte forældre kan trække tænder ud hos en lærer. Hvis det bliver for meget, må man bede forældrene om at henvende sig til skolens ledelse. Og det er ikke et nederlag, understreger de to tillidsrepræsentanter.

"Undgå konflikter på skrift. Nogle forældre har svært ved at holde sig fra tastaturet, men gør gerne forældrene trygge ved at informere. Og hvis lokummet brænder, og der er en konflikt, så ring til forældrene. Tag den ikke på Aula eller MinUddannelse. Ring til dem, det går meget bedre, så får man en god samtale", siger Henrik Jørgensen.

Nyuddannet lærer skyder med skarpt mod de medstuderende og uddannelsen

Inden de tre nye lærere og to tillidsrepræsentanter skilles, roser Thomas Dalhoff også samarbejdet i sit team. De er der altid, man kan drøfte alting og få hjælp fra kollegerne, når man har brug for det.

Det betyder utroligt meget, siger han. Og det bakker Trine Holm op, der fortæller om den frygt, alle nye oplever:

"At de opdager, at jeg ingenting kan. Heldigvis er jeg også i et rigtig godt team", siger hun.

Leder:  Ja, send flere penge!

 

Powered by Labrador CMS