Debat

Hov, de unge fravalgte læreruddannelsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er jo foruroligende! Men bare rolig. En handlekraftig og nytænkende minister har allerede vist kolossal handlekraft og taget hånd om problemet. Hun har gjort det, som vi alle har ventet på. Nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på læreruddannelsen med henblik på at reformere den …

Puha, så er der jo styr på det. Så kan vi igen ånde lettet op. Ja, vi kan. Altså lige bortset fra at læreruddannelsen er blevet reformeret nærmest i en uendelighed i de seneste 20 år af den ene arbejdsgruppe efter den anden. Hver gang uden succes, for ellers er der jo ikke nogen grund til at lave den om igen året efter. Hver eneste gang jeg har praktikanter, så spørger jeg dem, hvordan det går med deres studie, og hver eneste gang siger de, at det hele er totalt forvirrende, for uddannelsen er ved at blive lavet om, og ingen ved noget. 

Det er nogenlunde de samme mennesker - eller mennesker med samme baggrund - som gang på gang laver om på læreruddannelsen. Og ja, heriblandt også hovedstyrelsesmedlem(mer) fra Danmarks Lærerforening (DLF), og det gør de så ikke særligt godt. På min skole er vi i gang med at lave en intern uddannelse til de nye lærere, for det, de kommer med fra seminarierne, er så mangelfuldt, at de slet ikke er rustede til at gå i gang med lærergerningen. Så slemt er det. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når et fodboldhold bliver ved med at tabe kampe, så skifter man spillerne og træneren ud og prøver noget nyt. Det er måske også det, der skal til denne gang. Jeg vil anbefale, at minimum halvdelen af arbejdsgruppens medlemmer skal være nuværende lærere, som rent faktisk ved, hvordan man driver skole. Eller hvad med at få nogle unge nyuddannede lærere ind i arbejdsgruppen, så det ikke kun er +50-segmentet, som det tit ender med at være i den slags arbejdsgrupper.

Jeg vil i hvert fald holde øje med, hvem der bliver udpeget til at sidde i den nye arbejdsgruppe, og jeg vil også forholde mig til deres faktiske erfaring med folkeskoler. Har de overhovedet prøvet at undervise i folkeskolen, og hvor længe siden er det?