Ministeriet: Valgholds-elever skal til fuld prøve, selvom nogle har mistet en tredjedel af undervisningen

Mange skoler gav ikke nødundervisning i de praktisk-musiske fag. For valgholdselever kan det betyde, at de har mistet 12 ud af 36 ugers undervisning. Men prøven skal gennemføres uændret, lyder det fra Undervisningsministeriet, for skolerne var forpligtet til at give eleverne undervisning også i disse fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er ikke ændret i kravene til prøven i de praktisk/musiske valgfag, som skal aflægges i dette skoleår".

Sådan lyder det korte svar fra Undervisningsministeriet.

Der var udbredt usikkerhed om, hvordan og hvor meget der skulle undervises i håndværk og design, musik, madkundskab og billedkunst under corona-nedlukningen, og løsningerne var meget forskellige.

Håndværk og design er alt eller intet i denne tid

Nogle steder blev der sendt teoretiske opgaver ud i fjernundervisningsperioden, og nogle steder gik man tilbage til fuldt skema, da eleverne vendte tilbage. Men mange steder var der ingen undervisning i valgfagene i hele perioden. For eleverne, der har de nye valgfag og skal til prøve enten til jul eller til sommer betyder det, at de er gået glip af op til 24 lektioner ud af de 72, de skal have. Derfor har mange skoleledere og lærere også gået med en forventning om, at der ville blive slækket på kravene til den nye prøve, og folkeskolen.dk har derfor spurgt ministeriet, om prøven bliver lettere.

De praktisk-musiske valgfag er hårdt ramt 

Men nej. Der er ingen kære mor, for ministeriet oplyser, at skolerne har haft pligt til at give undervisning i perioden eller efterfølgende.

"Skolerne har under nedlukningen og genåbningen været forpligtet til at give eleverne nødundervisning i de obligatoriske toårige praktisk/musiske valgfag, fx gennem fjernundervisning og virtuel undervisning", lyder det i et skriftligt svar fra Undervisningsministeriet til folkeskolen.dk

De gentager den undtagelse, som også kom ud i den første melding til skolerne om, at pligten til at give nødundervisning ikke har omfattet praktisk orienteret undervisning, hvis det har været forbundet med uforholdsmæssige faglige, praktiske eller sikkerhedsmæssige vanskeligheder at gennemføre undervisningen uden samtidig tilstedeværelse af lærer og elever. Men:  

"I den forbindelse har skolerne fået mulighed for at udskyde allerede planlagt praktisk orienteret undervisning, så den gennemføres, når pligten til at give nødundervisning ophører. Omvendt har skoler kunnet fremrykke allerede planlagt undervisning, der ikke er praktisk orienteret. På den måde har skolerne eksempelvis kunnet fokusere på de mere teoretiske aspekter af de praktisk/musiske valgfag i nødundervisningen".

Madkundskabslærer: Udskyd afgangsprøven i madkundskab

Undervisingsministeriet lagde lige før sommerferien en række råd og retningslinjer til lederne om nødundervisning i de praktikse fag på emu.dk. Her kan man blandt andet læse: 

"De seneste måneder har mange skoler måske ikke haft mulighed for at prioritere kulturfagene og de praktisk-musiske fag. Derfor kan der være behov for at sætte fokus på dem nu og fremadrettet. Som ledelse har I en vigtig opgave i at sikre undervisning i hele fagrækken og at være i tæt dialog med lærerne omkring prioriteringen af disse fag i forhold til indhold, organisering og samarbejdet om dette".

Og der er forslag til, hvordan man kan se på, om der er blevet forsømt noget i de små fag, at fagene kan tildeles en række fagdage eller indgå i tværfaglige samarbejder. Se hele vejledningen i linket herunder. 

 

Læs mere

Råd og Retningslinjer til lederne om depraktisk-musiske fag