På mange skoler har lærere stadig ikke adgang til at undervise i faglokaler for de praktisk-musiske fag.

De praktisk-musiske valgfag er hårdt ramt

Første år for valgholdene i billedkunst, madkundskab, håndværk og design samt musik lider under coronakrisen. Fagene har ikke haft meget nødundervisning, og selv nu, hvor de ældste elever er tilbage i skole, er mange faglokaler fortsat lukket land.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vores musiklokale er pakket ned og indrettet til garderobe«. Sådan fortæller Karen Johansen, formand for Musiklærerforeningen og lærer på KonTiki-skolen i Hillerød om situationen for hendes valghold i musik.

I dette skoleår har landets 7.-klasseelever taget fat på det nye toårige praktisk-musiske valgfag med obligatorisk prøve i 8. klasse. Karen Johansen har således en del elever, som skal til eksamen i musik næste år, selv om de kommer til at miste næsten fire måneders undervisning ud af de to år, faget varer.

»Mine elever er ikke blevet undervist siden først i marts og kommer ikke tilbage i musiklokalet på denne side af sommerferien. De har fået opgaver, som de kan arbejde med hjemme, film og hjemmesider, de kunne tilgå i hjemmeperioden, samt et enkelt sammenspilsnummer, man kunne spille, hvis man havde instrumenter derhjemme. Problemet er, at jeg ikke har haft mulighed for at følge op i det tidsrum, hvor de plejer at have valgfag, da jeg siden påske har været på arbejde på skolen fuld tid med andre børn«, fortsætter hun. 

Også andre lærere med de nye valgfag er bekymrede. Irene Egeskov Andersen, formand for den faglige forening Håndværk og Design og lærer på på Bakkevejens Skole i Bramming, ser lignende problemer for sine elever.

»Den største udfordring er elevernes manglende tid til at træne det praktiske håndværk. Træne håndelag i relation til materialer og dermed opnå erfaring, så de kan vise, at de behersker deres håndværk. Den erfaring skulle gøre dem i stand til at foretage kvalificerede omvalg efter behov undervejs i designprocessen«, siger hun.

Derfor mener Irene Egeskov Andersen, at der bliver behov for at stramme op i årsplanerne for de to år, så underviserne bliver endnu mere skarpe på, hvilke håndværks- og designområder de præsenterer for eleverne.

»Måske kan den manglende undervisningstid i coronatiden delvis kompenseres med, at der stilles designopgaver, som er mere afgrænsede, end underviserne måske i første omgang havde tænkt sig«, foreslår hun.

Lærer om valgfag i madkundskab: Svært at nå at føre 75 elever til eksamen 

Ikke en del af nødundervisningen

Nogle elever har fået noget undervisning i de praktisk-musiske valgfag, enten som onlineundervisning eller nu, hvor de er helt eller delvist tilbage på skolerne. Lykke Østrup Andersen, formand for Danmarks Billedkunstlærere, fortæller, at faglokalerne på hendes skole, Holbergskolen i København, heller ikke er kommet i brug. I stedet har hun udstyret sine elever med hver deres pensel, så de har kunnet male siddende ved hver deres bord i det almindelige klasseværelse.

Hun fortæller om kolleger, der efter bedste evne har gjort noget for deres valghold, for eksempel fokuseret på opgaver, elever kan løse digitalt, eller opgaver, som kan løses med materialer, eleverne havde adgang til derhjemme.

Valgfagskoks: Jo, eleverne skal til obligatorisk prøve i deres praktisk-musiske valgfag 

»Andre har fået at vide, at på deres skole skal der fokuseres på andre fag, og så har der bare ikke været billedkunstundervisning. Jeg synes, det er mega ærgerligt, men det er sådan, forholdene er. Vi kan ikke trylle. Det er jo et praktisk fag, og der er grænser for, hvad man kan stå hjemme og lave alene«, siger Lykke Østrup Andersen.

Lone Carlson, formand for Foreningen for Madkundskab, kan også fortælle om adskillige udfordringer for valgfaget:

»Nogle af fagets lærere har forsøgt sig med for eksempel at bede eleverne om to gange på en uge at stå for madlavningen hjemme. Det er den meget simple og lettilgængelige måde at gøre det på. Så har man i hvert fald skabt et fagligt fokus«, fortæller hun.

Selv om eleverne nu er tilbage i skole, er der stadig udfordringer, oplever Lone Carlson: »Det er de færreste skoleledere, som tør åbne for faglokalet. Så den undervisning, eleverne kan få, er teoretisk, og det er ofte en udfordring for de mange lærere, som ikke har undervisningskompetence i faget«.

Eksamen - det skal nok gå

Ny ph.d. stiller skarpt på håndværk og design - og politikernes mål med håndværk i skolen gennem tiderne

Alle fire formænd er enige om, at situationen kommer til at påvirke den eksamen, eleverne skal op i til næste skoleår. Men de mener, at det vil løse sig.

Karen Johansen fra Musiklærerforeningen fortæller, at en del kommuner har tilrettelagt deres valgfag på tværs af skolerne, og så har det ikke været muligt at gennemføre onlineundervisning for valgholdet.

»Det er svært at indhente det tabte, da musik i den grad er et praktisk fag, hvor man over tid øver sig og bliver bedre. Det kræver en kontinuerlig undervisning, hvor eleven har mulighed for at øve sig«, siger hun. »Der er klart en stor udfordring med hensyn til valgfaget, og det vil selvfølgelig komme til at påvirke eksamen«.

Madkundskabslærernes formand, Lone Carlson, håber, at Undervisningsministeriet vil give en form for dispensation, så eleverne ikke bliver straffet til eksamen, selv om de ikke har været igennem alle madkundskabsfagets mål.

»Fagets mål er i forvejen meget ambitiøse, og tiden er knap«, siger hun. »Oveni er det første gang, vi skal have elever til afgangsprøve i faget, og mange lærere er utrygge ved det«, siger hun og frygter, at eleverne ikke vil kunne nå at indhente det hele i efteråret.

»Man kan selvfølgelig tilrettelægge nogle undervisningsforløb, som er så komplekse, at de indeholder adskillige mål, men det fordrer, at man har undervisningskompetence i faget - som mange ikke har. Så jeg tænker, at man må være lidt overbærende med det første hold til eksamen«.

Lykke Østrup Andersen fra Danmarks Billedkunstlærere håber, at fælles forståelse mellem lærer, elever og censor vil føre til en praktisk løsning.

»Men det er da et stort problem, for hvad kan man overhoveder forlange af eleverne? Nogle skoler har planlagt at afholde prøverne allerede til jul«, siger hun. »Man må tage afsæt i, hvad der kan lade sig gøre. Og så selvfølgelig gøre censor opmærksom på, hvordan der har været undervist i den her periode«.

Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at der ikke er ændret i kravene til prøven i de praktisk-musiske valgfag, som aflægges næste skoleår. Skolerne har under nedlukningen og genåbningen været forpligtet til at give eleverne nødundervisning i de obligatoriske toårige praktisk-musiske valgfag, for eksempel gennem fjernundervisning og virtuel undervisning. Pligten til at give nødundervisning har ikke omfattet praktisk orienteret undervisning. Men skolerne har fået mulighed for at udskyde allerede planlagt praktisk orienteret undervisning, så den gennemføres, når pligten til at give nødundervisning ophører, og omvendt har skoler kunnet fremrykke allerede planlagt undervisning, der ikke er praktisk orienteret. På den måde har skolerne eksempelvis kunnet fokusere på de mere teoretiske aspekter af de praktisk-musiske valgfag i nødundervisningen.

Undersøgelse: Nye valgfag skulle tænde håndværker-drømme - men eleverne vil hellere lave mad