Lærerne skal bruge cirkulæret for sund fornuft, mener formand for Undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov.

DLF til lærerne: Brug cirkulæret for sund fornuft i nødundervisningen

De regler, der skal regulere nødundervisningen er flertydige, lyder det fra flere. Formanden for Undervisningsudvalget i DLF opfordrer lærerne til at gå i dialog med forældrene og finde lokale løsninger, så ingen stresser hinanden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børne- og Kulturchefforeningen har på eget initiativ sendt en lynhøringssvar til Undervisningsministeriet, hvori de kommunale chefer påpeger uklarheder og praktiske udfordringer i de nødregler, som regulerer nødundervisning under coronalukningen af skolerne. Også DLF har henvendt sig til ministeriet med uklarheder i nødreglerne. Men trods uklarheder er de begge enige om, at ministeriets hastelovarbejde er professionelt, og at politikerne lytter til praktikerne.

Formand for Undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov opfordrer alle til at bruge deres sunde fornuft.

"Prøv at gå i dialog lokalt og tilrettelæg nødundervisningen, som det er muligt, og så det giver mening i respekt for, at hjemmene har meget forskellige forudsætninger for at hjælpe børnene med hjemmearbejdet. Vi skal ikke stresse hinanden. Det her er en nødsituation for uddannelse. Dagsordenen er en helt anden  - vi skal passe på hinanden og er i en sundhedskrise", siger Regitze Flannov.

Nødlov på vej: Sådan bliver reglerne for undervisning under Corona-lukningen

Svært at udskyde praktisk undervisning

Formand for børne- og kulturcheferne Anne Vang Rasmussen roser Undervisningsministeriet for at være meget professionelt og have inddraget praktikerne i processen på trods af, at loven er lavet på ganske kort tid.

"Arbejdet er lavet til UG med kryds og slange", understreger hun over for folkeskolen.dk.

I høringssvaret peger Børne- og Kulturchefforeningen på tre punkter, hvor de mener, at formuleringerne kan give udfordringer.

Den ene del er, at der i den ene bekendtgørelse står, at "pligten til nødundervisning ikke omfatter praktisk orienteret undervisning i fag eller aktiviteter".

Der er lagt op til, at skolen eller institutionen kan udskyde den praktiske del af undervisningen. Men det kan blive svært, siger Anne Vang.

"Intentionen er god. Men det kan efterfølgende være svært for os både i forhold til faglærere og faglokaler. Sådan som det står i bekendtgørelsen kan det læses undervisningen skal flyttes, det ville være godt, hvis den blev blødt op, så der er, hvis det kan lade sig gøre".

Regitze Flannov mener, at mange lærere bruger praktisk-musiske elementer i nødundervisningen.

"Selvfølgelig giver det ikke mening at lave et farligt fysikforsøg. Men man kan godt have mange andre praktisk-musiske elementer i det, man sender hjem. Ting, hvor man skal måle op i matematik, eller hvor man skal producere noget, man har tilegnet sig af viden", siger Regitze Flanov.

Skoleledere: Der er ingen, der opfatter det her som ferie 

Hvordan skal udsatte børn hjælpes i nødundervisning?

Et andet element, som børne- og kulturcheferne er usikre på er, hvordan man definerer udsatte børn, og hvad kommunerne skal gøre for at hjælpe dem. I bekendtgørelsen tales om 'fornøden' vejledning og bistand til 'navnlig forældre, der ikke kan dansk eller er en i en socialt udsat position'. Børne- og Kulturchefforeningen opfordrer i høringssvaret til, at det bliver klarere.

"Det er forståeligt, at der er nogle ting, som er svære. Noget af det, der er allersværest er de udsatte børn. Hvem skal vi lave opsøgende arbejde på? Er det dem med et kritisk højt skolefravær? Der er også nogle, hvor det er svært at få kontakt til hjemmet. Det kan være sprogbarrierer og manglende internet, som gør det vanskeligt. Intentionen er virkelig god. Vi ved fra lockouten, at det år var karaktergabet stort for dem, der har det sværere".

Svært at fraværsregistere

De peger også på, at det er uklart, hvordan lærerne skal lave fraværsregistrering, når der er nødundervisning.

"Igen er intentionerne gode, men vi kommer nok også til at få nogle praktiske udfordringer med fraværsregistrering. Det er svært at registrere fravær i fjernundervisning", siger Anne Vang. 

Forvirring om lærernes dokumentation af nødundervisning 

Regitze Flannov mener, at vi alle i denne nødsituation må koncentrere sig om det muliges kunst.

"Der skal undervises så godt det er muligt og så godt, som det giver mening. Det er også i respekt for dem, der sidder med børnene. Det er meget forskelligt, hvilke muligheder, de har derhjemme. Jeg hører ministeren mundtligt bakke op om, at lærerne skal bruge det, som jeg kalder cirkulæret for sund fornuft".