PLC-formand: Glimrende guide, men få har så mange penge som den forudsætter

Tænketanken Fremtidens Biblioteker foreslår i ny guide, at en PLC på en skole med 800 elever skal bruge 90.000 kroner om året på frilæsningsbøger. Det gør de færreste, siger formanden for Pædagogisk LæringsCenterForening. Men hun synes guiden er god alligevel.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge fortalte folkeskolen.dk/plc om den nyudgivne guide Fremtidens frilæsning i skolernes PLC, som er udarbejdet af Københavns biblioteker i samarbejde med Gentofte Bibliotekerne, Bribskov Biblioteker og tænketanken Fremtidens Biblioteker.

En af guidens anbefalinger er, at en skole med 800 elever skal bruge 90.000 kroner om året på bøger til elevernes frilæsning. Men er det et realistisk tal?  Ifølge formand for Pædagogisk LæringsCenterForening Birgitte Reindel sker det ikke ret mange steder.

Guide til PLC-medarbejderen: Sådan får du eleverne til at læse i fritiden

"Det er en rigtig fin anbefaling, og jeg tænker, at den er udmærket for PLC-medarbejderen at tage med til sin skoleleder", siger Birgitte Reindel.

"Nu fandt jeg lige tallene fra min egen skole frem (Skolerne i Snekkersten, afdeling Borupgård, red). Vi har mellem 500 og 600 elever, og jeg har hvert år 65.000 kroner til indkøb af frilæsningsbøger. Jeg kunne godt bruge flere penge, men jeg tror egentlig, at jeg ligger meget lunt i svinget. I den kommune, hvor jeg arbejdede før, havde jeg vist 50.000 kroner til indkøb til en skole af samme størrelse."(Omregnes beløbene til koner per elev svarer det nogenlunden til guidens anbefalinger, red.)

Man får svagere læsere, når skolebibliotekerne underprioriteres

Kommunale forskelle

Der er store forskelle mellem skoler, især afhængigt af, hvilken kommune de ligger i, fortæller Birgitte Reindel.

"I de kommuner, hvor skolerne har en fællessamling, bliver nyindkøb som regel prioriteret. Det samme i de kommuner, hvor en konsulent passer området. Så er der nogle penge til bogindkøb. De penge, jeg får, får jeg lagt ind i vores bibliotekssystem direkte fra forvaltningen til indkøb af frilæsningsbøger. Det ville nok være sværere, hvis jeg skulle slås med resten af skolen om pengene. Konsulenter og fællessamlinger er forsvundet i mange kommuner. Nogen steder har man satset på digital læsning, så der næsten ikke er penge til fysiske bøger. Det svinger virkelig meget. Der er også kommuner, som har indkøbsstop, hvor der overhovedet ikke må købes nye bøger".

Københavnske politikere vil styrke dybdelæsning i folkeskolen

PLC-medarbejdere uden efteruddannelse

Selv om 90.000 kroner til indkøb af frilæsningsbøger er noget, de fleste PLC-medarbejdere må nøjes med at drømme om, synes Birgitte Reindel stadig, at guiden er et godt redskab.

"Der er kommet rigtigt mange nye PLC-folk til, og de får jo ikke den uddannelse, vi andre fik i sin tid" siger hun.

"Derfor har de måske brug for en guide som den her. Da jeg blev skolebibliotekar i 2005, nåede jeg lige at få den gamle skolebibliotekaruddannelse. Siden har man kunnet tage forskellige relevante moduler, hvis man får lov. Det ville være fint, hvis man skulle tage fire til seks moduler, men det er de færreste, der får lov til det. Det burde være absolut minimum med tre moduler. Nogle får slet ingen uddannelse, når de får opgaven med at drive PLC. Det er jo godt at hjælpe dem med en guide som denne her, men hvis det er alt, man får… Så er det en tynd erstatning".

PLC-forening: PLC-arbejdet trænger til udvikling

 

Læs mere

Find guiden her