Debat

Man får svagere læsere, når skolebibliotekerne underprioriteres

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolebibliotekerne, også kaldet pædagogiske læringscentre (PLC), har en central rolle, og den er først og fremmest at skabe læselyst hos danske skoleelever. Den læselyst danner grobund for et læsefagligt højere niveau, men det bliver sværere og sværere, når PLC'erne nedprioriteres.

For der skæres ikke længere bare ind til benet, der skæres i benet, når det kommer til prioriteringen og finansieringen af skolernes PLC'er i langt størstedelen af landets kommuner. Der bliver afsat færre resurser, færre bøger og færre timer til personalet, der bemander PLC'erne. Nogle kommuner vælger ligefrem at lukke eller sammenlægge skolebiblioteker og folkebiblioteker for at kunne få økonomien til at hænge sammen. Og når digitaliseringen så samtidig vinder mere indpas, og eleverne læser langt mere fra en skærm end tidligere, så kommer det ikke som en overraskelse, at danske elever bliver svagere til at læse.

Derfor appellerer vi i Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre til, at kommunernes politikere og skolelederne opprioriterer området for igen at få styrket elevernes læselyst og få stærke læsere på landets skoler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler