"Hvis man politisk virkelig mener, at læreruddannelsen er landets vigtigste uddannelse, og at det alle andre uddannelsers moder eller fader, så må man simpelthen også vise det nu", siger næstformand for professionshøjskolerektorerne Camilla Wang.

Professionshøjskoler til politikere: Læreruddannelsen skal være en af vores dyreste uddannelser

Læreruddannelse skal gå fra at være en af de billigste professionsuddannelser til at være en af de dyreste. Ellers bliver den ikke "væsentligt bedre", lyder det fra professionshøjskolerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I kan godt glemme enhver forestilling om en markant bedre læreruddannelse, hvis ikke den må koste mere. Så klart lød det i går fra tre af medlemmerne af den regeringsnedsatte udviklingsgruppe.

For der er brug for et markant økonomisk løft af læreruddannelsen, slår Danske Professionshøjskoler fast. Det er professionshøjskolerne, der udbyder læreruddannelsen rundt om i Danmark.

"Hvis man politisk virkelig mener, at læreruddannelsen er landets vigtigste uddannelse, og at det alle andre uddannelsers moder eller fader, så må man simpelthen også vise det nu", siger næstformand i Danske Professionshøjskolers rektorkollegium Camilla Wang.

Hun vurderer, at læreruddannelsen i dag ligger i den nedre halvdel af taxametersystemet, over hvor mange penge uddannelserne får for hver studerende, der gennemfører uddannelsen.

"Når man sammenligner med andre uddannelser, ligger taksten 36-40 procent højere end læreruddannelsen", fortæller Camilla Wang.

Snart klar med bud på en ny pris

Snart klar med bud på en ny pris

Hvor mange flere penge er der behov for, hvis I skal lave en bedre læreruddannelse?

"Det sidder vi netop nu og regner på. For vi føler os forpligtiget på at komme med et tal, når vi siger, at det er sådan, at det er. Vi skal selvfølgelig give politikerne et billede af, hvad det handler om set fra vores stol. Vi er nået dertil, at vi godt ved, hvad pengene skal gå til. Det er flere timer, bedre praktik og et tættere samarbejde mellem skolen og læreruddannelsen", siger hun og tilføjer:

"Men jeg kan sige, at det ikke drejer sig om et lille symbolsk beløb på taxameteret. Det er et markant løft, så uddannelsen på finansieringen vil ligge i toppen af professionsuddannelserne fremfor i bunden".

Det her vil man gå glip af

Hvad er det, som politikerne ikke kan få, hvis ikke de er klar til at tildele det beløb, I mener, der er brug for?

"Så går de glip af en væsentlig bedre læreruddannelse, end den vi har i dag. Mange af de forbedringer, vi kan lave inden for den eksisterende struktur og finansiering, har vi arbejdet med på eget initiativ på professionshøjskolerne".

"Vi kan også godt lave moduler om til semestre, men det kommer ikke til at gøre den store forskel, hvis ikke vi kan give de studerende meget mere undervisningstid, hvor de får mulighed for virkelig at opøve en lærerprofessionalisme og en personlig myndighed. Det samme gælder praktik. Kan vi ikke gøre den væsentlig bedre med et meget tættere samspil mellem skolen og læreruddannelsen om den professionelle udvikling, så bliver uddannelsen ikke løftet".

Powered by Labrador CMS