Hvis politikerne vil have mere og bedre praktik, flere undervisningstimer og generelt mere tid til at øve sig på at blive en god lærer, så koster det penge, konstaterer medlemmer af den nedsatte udviklingsgruppe.

Snart klar med anbefalinger til læreruddannelsen: Men arbejdet vil være spildt uden flere penge

Til oktober præsenterer udviklingsgruppen sine anbefalinger til læreruddannelsen. Men de anbefalinger er ikke meget værd, medmindre uddannelsen får tilført flere penge, lyder det nu fra medlemmerne af den regeringsnedsatte gruppe.

Publiceret

Om Udviklingsgruppen

Ane Halsboe-Jørgensen bad en udviklingsgruppe bestående afrepræsentanter for Lærerstuderendes Landskreds, DanskeProfessionshøjskoler, Danmarks Lærerforening og KL drøfte følgendetre temaer

A. Styrket praktik og praksissamarbejde

B. Øget studieintensitet, større faglig progression samt bedrefastholdelse og rekruttering

C. Stærkere vidensgrundlag for læreruddannelsen

Anbefalingerne præsenteres for Folketinget til oktober.Anbefalingerne skal "danne udgangspunkt for forhandlinger iforligskredsen om eventuelle ændringer aflæreruddannelsesbekendtgørelsen".

Kilde: Uddannelses- ogForskningsministeriet 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med få uger igen til deadline går tre af medlemmerne af den regeringsnedsatte udviklingsgruppe nu ud i et fælles opråb: I får ikke en bedre læreruddannelse, hvis den ikke må koste mere.

"Hele vores arbejde og ambitionen om, at vi skal have en stærkere læreruddannelse, falder fuldstændig til jorden, hvis ikke en ny læreruddannelse må koste penge. Vi har haft et indtryk fra Ane Halsboe-Jørgensen af, at vores forslag gerne måtte koste penge, men vi hører også rygter om, at Finansministeriet ikke er af samme holdning", lyder det fra forperson for de lærerstuderende Caroline Holdflod Nørgaard.

Lærerstuderendes Landskreds udgør sammen med Danske Professionshøjskoler, Danmarks Lærerforening og KL den udviklingsgruppe, som Ane Halsboe-Jørgensen (S) - der ind til starten af sidste uge stadig var uddannelses- og forskningsminister - nedsatte tilbage i november.

Det er de lærerstuderende, læreruddannelsen og Lærerforeningen, som ser et stort behov for en politisk tilkendegivelse af, at der er penge på vej til læreruddannelsen, mens KL kalder flere resurser for "meget velkomment".

Tidligere minister afviste ikke "kæmpestor reform"

Ane Halsboe-Jørgensen nedsatte udviklingsgruppen tilbage i november og gav den lidt under et år til at komme op med forslag til ændringer af læreruddannelse. Ændringer, som allerede skal gælde til de studerende, der starter i sommeren 2022.

Minister om ændringer af læreruddannelsen: De kan blive både små og store 

Uddannelsesministeren sagde dengang i et længere interview til folkeskolen.dk/lærerstuderende, at udviklingsgruppens anbefalinger langt fra var skrevet på forhånd, og det det derfor heller ikke var til at forudsige, om ændringerne kunne gøres uden lovændringer, eller om der ville blive tale om "en kæmpestor reform".

Flere penge er en nødvendighed

Nu tyder meget på, at den nyudnævnte uddannelsesminister Jesper Petersen (S) og resten af Folketinget kan se frem til at modtage temmelig omfattende ændringsønsker.

"Vi er startet helt fra bunden og taget en diskussion af, hvad det er, at vi mener, at en læreruddannelse skal kunne. Og hvis politikerne tror, at de i sidste ende bare kan håndplukke de forslag, der er udgiftsneutrale, så bliver de skuffede", siger Caroline Holdflod Nørgaard.

Nu starter arbejdet med at ændre læreruddannelsen 

En af deltagerne fra Dansk Professionshøjskoler og forperson for Læreruddannelsens Ledernetværk Elsebeth Jensen kalder det også "helt nødvendigt" med flere penge.

"Vi kan ikke lave en mere ambitiøs uddannelse, hvis ikke der kommer flere penge", siger hun.

"Det er helt afgørende i en ny og bedre læreruddannelse, at der kommer mere og bedre praktik, flere undervisningstimer og generelt mere tid til at øve sig på at blive en god lærer, så siger det sig selv, at det koster mere", lyder det videre fra Elsebeth Jensen.

Flere timer kræver også flere undervisere

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen understreger ligeledes, at det man ikke kan nøjes med "at pynte hist og her".

"Vi skal have højnet studieintensiteten, og her er det mest afgørende, at de studerende får flere undervisningstimer, og at der bliver flere undervisere til at varetage undervisningen. Det koster penge. Derfor er det helt afgørende med yderligere finansiering af uddannelsen".

Evaluering af læreruddannelsen: Kravene til studerende bør skærpes 

Sæt pengene på finansloven

Organisationerne ser meget gerne, at pengene til en bedre læreruddannelse tilføres allerede på næste års finanslov.

Hvorfor er det nødvendigt at komme med et opråb, før I overhovedet har præsenteret jeres anbefalinger?

"Årets finanslov er den sidste, inden vi rent faktisk skal have indført anbefalingerne og dermed skabt en ny læreruddannelse. Så der er ikke tid til at vente", siger de lærerstuderendes forperson.

Ny minister for læreruddannelsen: Jeg lover ikke at opfinde nye ting for syns skyld 

Og ifølge Elsebeth Jensen er hurtige penge faktisk forudsætningen for, at det kan lade sig gøre at stå klar med en ny læreruddannelse til de lærerstuderende, der starter næste år.

"Hvis vi skal nå at få implementeret ændringerne, skal vi hurtigt have afklaret, at der er økonomi til, at de kan indføres. For vi kan først gå i gang med implementeringen, når vi rent faktisk ved, at vi får råd til det".

KL: Flere resurser er meget velkomment

Også KL håber på, at gruppens anbefalinger vil blive ledsaget af flere penge fra Christiansborg, bekræfter formand for KL's børne og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen i en skriftlig kommentar. 

Han oplyser, at han er overbevist om, at udviklingsgruppen vil "anvise veje" til en bedre læreruddannelse.

"Hvis der så på Christiansborg er et ønske om at tilføre uddannelsen yderligere resurser til at gennemføre nogle af de tiltag, vi i udviklingsgruppen anbefaler, så er det naturligvis meget velkomment", siger Thomas Gyldal Petersen. 

Powered by Labrador CMS