BUPL-formand i Midt- og Vestjylland Jens Jensen fortæller, at pædagogerne har sværere forberedelsesvilkår end lærerne-
BUPL-formand i Midt- og Vestjylland Jens Jensen fortæller, at pædagogerne har sværere forberedelsesvilkår end lærerne-

BUPL: Svært at understøtte undervisningen

Arbejde i skolen har reddet jobbet for mange pædagoger i Midt- og Vestjylland, og det glæder den lokale BUPL-fagforening. Men pædagogerne mangler tid til at mødes med lærerne og overblik over den undervisning, de skal understøtte.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vandene skilles hos pædagogerne, når det handler om at varetage opgaver i undervisningen. Nogle synes, det er spændende - andre foretrækker at koncentrere sig om fritidsdelen. Ikke desto mindre har pædagogernes nye undervisningsfunktioner været med til at redde mange job i BUPL MidtVestjylland, det fortæller foreningens formand Jens Jensen. I september kom det frem, at en pædagog i Viborg varetager undervisning på mellemtrinnet uden at have lyst til det. Folkeskolen.dk har derfor kontaktet BUPL-formanden, men han kender ikke noget til sagen fra Viborg og oplever ikke, at mange pædagoger har det sådan. Som regel melder de pædagoger sig frivilligt, der har en interesse i undervisningsfunktioner, fortæller han.

Pædagoger underviser alene i Viborg

Til gengæld er der andre frustrationer, der fylder hos pædagogerne.

"De mangler overblik, tid til forberedelse og tid til teamsamarbejde med lærerne. I forhold til den understøttende undervisning mangler de indsigt og sammenhæng i fagene - de ved ikke, hvordan de skal løse opgaven".

Sværere vilkår end lærerne Ifølge Jens Jensen har pædagogerne hårdere arbejdsvilkår end lærerne, når det kommer til forberedelse af undervisningen. Ofte er de ikke sikret tid til forberedelse, og hvis de har tid til at forberede sig, er det ikke sikkert, at elevernes lærer har tid til at mødes med dem på det tidspunkt. Det gør det svært for pædagogerne at bidrage i samarbejdet med lærerne.

Jens Jensen er på trods af de mange løse ender stadig optimistisk omkring pædagogernes fremtidige funktion på skolen. Derfor vil han ikke gå ud med en kritik af pædagogernes vilkår i undervisningen:

"Vi venter lige, til røgen har lagt sig. Vi har lokalt truffet et bevidst valg om at holde os lidt tilbage, indtil vi ved, om vi har noget at klynke over. Når man laver strukturelle reformer, tager det altså noget tid, før det slår igennem på indholdssiden", siger formanden. 

Powered by Labrador CMS