Bevidstgørelse: »Det er svært allerede at vide, hvad man vil resten af livet, men vanerne har helt sikkert sat nogle tanker i gang om, hvilken retning jeg gerne vil gå i, og hvordan jeg skal planlægge det, så jeg når mit mål«, fortæller Oscar Friisgaard fra 8.m (til højre).

»Syv gode vaner fik mig til at tænke over min fremtid«

Hvis dit liv var en bil, ville du så sidde på førersædet? Lærerne på Klostermarksskolen i Roskilde træner eleverne i amerikanske lederteknikker helt fra børnehaveklassen, så de kan foretage et bevidst uddannelsesvalg i 9. klasse.

Publiceret
Anerkendt: Lotte Nowack og hendes kolleger på Klostermarksskolen er de første i Danmark, der benytter Coveys teknikker på skoleelever. I Danmark tæller FranklinCovey Companys kunder virksomheder som A.P. Møller – Mærsk, Danfoss, Danske Bank, Dong Energy, DT Group, Lego, Novo Nordisk, Nykredit og TDC.

Fakta

Principperne bag »7 gode vaner« er beskrevet i bestsellerbogen»The 7 Habits of Highly Effective People« skrevet af Stephen R.Covey. Bogen er på verdensplan solgt i næsten 20 millionereksemplarer og har gjort FranklinCovey Company til en af verdensførende konsulentvirksomheder. Den danske udgave af bogen er solgti 250.000 eksemplarer.

Coveys »7 gode vaner«

1. Vær proaktiv. Bliv opmærksom på dine handlemuligheder og vælgat handle bevidst.

2. Begynd med slutningen. Skriv en personlig 
mission.

3. Gør det første først. Det, der betyder mest, må aldrigtilsidesættes til fordel for det, der betyder mindst.

4. Tænk vind-vind. Sørg for, at begge parter har fordel af enløsningsmodel.

5. Sørg først at forstå. Dernæst at blive forstået. Trænempatisk lytning og kommunikation.

6. Skab synergi. Hyld forskelligheden, samarbejd kreativt ogskab et tredje alternativ.

7. Slib saven. Forny dig selv fysisk, socialt, mentalt ogspirituelt.

Evaluering

FranklinCovey nordic approach står bag certificeringen aflærerne på Klostermarksskolen, som de begyndte samarbejdet med i2009. Sammen har de udviklet undervisningsmaterialet til en danskskolevirkelighed. Deres egen evaluering af resultaterne viser,at:

• Flere elever har brugt kurset som afsæt til at tænke på deresfremtidige uddannelse.

• Eleverne er blevet bedre til at disponere deres skoletid ogfritid. De prioriterer deres lektier. Det ses ved, at de afleverertil tiden i de fag, hvor de certificerede lærere underviser.

• Eleverne har fået en mere positiv tilgang til at modtageundervisning og lære. De kan se målet med undervisningen i forholdtil deres fremtid.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Først skal I bruge vane 2 til at finde jeres mål, og så skal I bruge vane 3 til at planlægge ugen«. Dansklærer Lotte Nowack instruerer eleverne i 8.m, der skal i gang med deres projektopgave. For lærerne er det selvstændige arbejde i projektforløbet en oplagt mulighed for at træne eleverne i teknikkerne fra den verdenskendte bog »7 gode vaner« af Stephen Covey, som alle elever i udskolingen har været på tredageskursus i. Vanerne er blevet en fast del af uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen (UEA), fordi lærerne og ledelsen på skolen er overbeviste om, at de kan hjælpe eleverne til at foretage det rette uddannelsesvalg. Resultaterne er så gode, at også elever fra 0.-6. klassetrin nu undervises i vanerne, og lærerne bruger teknikkerne i forskellige fag op gennem hele skoleforløbet.

Lærerne om "7 gode vaner"

»Det hjælper eleverne til at blive bevidste om deres styrker, interesser og ønsker samt at lægge en plan for, hvordan de kan opnå deres mål. Det skal gøre dem i stand til at træffe et aktivt valg om deres fremtid i stedet for bare at gøre, hvad forældrene eller vennerne synes«, fortæller Lotte Nowack.

Sådan når vi målet

Oscar, Cecilie og Karl sidder rundt om bordet og diskuterer målet for deres fælles opgave, der handler om, hvorfor Danmark stadig har et kongehus.

»Vane 2 handler om, at man skal begynde med slutningen. Altså hvad vil vi gerne ende ud med at have opnået, når vi er færdige?« spørger Oscar de to klassekammerater. Gruppen bliver enige om, at de vil gå efter et 10-tal og et godt samarbejde. Samtidig vil de være effektive i skoletiden, så de får mindst muligt arbejde i deres fritid. Med det mål bliver vane 3 vigtig: Planlægningen af, hvordan man når til målet.

»Det gælder om at lægge de store sten først, så man er sikker på at få de vigtigste ting gjort«, fortæller Oscar og går i gang med at fylde opgaver ind i ugeplanens kvadrater.

Arbejdsmetoden til at foretage det rigtige uddannelsesvalg er stort set den samme. Coveys vane 2 hedder: Begynd med slutningen. I hans bog skal man forestille sig sin egen begravelse og tænke over, hvad man gerne vil have opnået med sit liv. I Klostermarksskolens version har eleverne i et tidligere forløb fået til opgave at forestille sig deres 30-års fødselsdag. Hvilket job vil de gerne have? Hvad håber de, at deres forældre, venner og kommende chef siger i deres tale til dem? Vane 3 guider eleverne til at planlægge deres liv og hverdag, så de får prioriteret de ting, der er afgørende for at opnå deres mål.

Uddannelsesmissionen

Som led i UEA-orienteringen har alle elever i 7. klasse fået til opgave at nedskrive deres personlige mission, som sætter fokus på deres drømme og mål for livet.

»Ideen er, at man gør sig til leder i sit eget liv og dermed skaber sin egen skæbne«, fortæller Lotte Nowack. Eleverne skal jævnligt revurdere deres mission, som også kommer til at danne udgangspunktet for den uddannelsesplan, de skal lægge i 9. klasse. UU-vejlederen (Ungdommens Uddannelsesvejledning) har også været på kursus i »7 gode vaner«, så både elever, lærere og vejledere kan tage udgangspunkt i det samme sprog og de samme teknikker.

Oscar er en af de elever, der har taget vanerne til sig. Han vil gerne være politiker og har allerede lagt en plan for, hvordan han skal arbejde hen mod sit mål.

»Det er vigtigt at være god til at samarbejde for at blive politiker. Derfor vil jeg gerne på efterskole, fordi jeg tror, at man lærer at samarbejde, når man bor så tæt på hinanden«, fortæller han.

Hjælper udsatte drenge

Ikke alle drengene har gjort sig så mange tanker som Oscar. I sofaen på biblioteket sidder en gruppe drenge tilbagelænet med en bærbar i skødet. De trækker på skulderen, da de skal fortælle, hvilke drømme de har om fremtiden.

»Måske bliver jeg maler, for det er min far«, siger den ene. En anden vil være mekaniker. Ligesom sin far.

Lotte Nowack nikker genkendende til billedet af, at drengene generelt er mindre reflekterende og mere ligeglade i forhold til planlægning af deres uddannelse, end pigerne er. Vanerne er gode for alle elever, men kan virke specielt godt på de socialt udsatte eller uddannelsessvage drenge, mener hun.

»De har ekstra meget brug for at blive støttet i at træffe et valg, der er deres eget, i stedet for blindt at gøre, som deres forældre eller venner gør«, siger hun.

Vanerne er dog ikke nogen mirakelkur. Nogle elever tager vanerne til sig, mens andre ikke gør. For at få alle med skal »7 gode vaner« derfor trænes hele vejen op gennem skolegangen, mener de på skolen. Derfor har to af indskolingslærerne og to lærere fra mellemtrinnet de sidste to år arbejdet med at udvikle undervisningsmateriale i vanerne til indskolingen, som de allerede har gode erfaringer med.