"Det ser ud til, at der vil blive brug for flere lærere, fordi understøttende undervisning erstattes af fagfaglig undervisning", siger Merete Riisager.

Riisager: Skoleudspil øger behovet for lærere

Regeringens skoleudspil lægger op til flere fagtimer på skemaet. Det, mener regeringen, vil give behov for lidt flere lærere i skolen end i dag. KL regner på, om kommunerne med udspillet får brug for flere lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis regeringens skoleudspil får politisk opbakning veksles understøttende undervisning til flere fagtimer. Det vil betyde behov for færre pædagoger og behov for lidt flere lærere i skolen. 

I regeringens nye skoleudspil lægges der op til, at forkorte skoledagen ved, at eleverne i gennemsnit får tre timers mindre understøttende undervisning om ugen. I stedet veksles de tre timer til 1,2 fagtimer i udskolingen.

Her står også, at udspillet betyder, at der bliver behov for færre pædagoger i skoletiden og flere i SFO.  Og der er også en forventning om, at flere fagtimer vil få behovet for lærere til at stige. Men at det i sidste ende er kommunerne, der bestemmer, hvordan de penge, der spares på kortere skoledage, bliver brugt. 

KL ved ikke om der skal ansættes flere lærere

KL kan ikke umiddelbart svare på, om der skal ansættes flere lærere som følge af flere fagtimer. Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal understreger, at det skyldes, at man for øjeblikket er i gang med at regne på udspillet og er i dialog med undervisningsministeriet.  

"Det siger sig selv, at når skoledagen slutter tidligere, skal SFO'en være klar til at tage over, ligesom den skal være i stand til at sikre et tilbud af høj kvalitet for alle elevgrupper. Det vil immervæk betyde et behov for flere pædagoger i SFO'en. En ændring i antallet af fagtimer vil selvfølgelig også få betydning - blandt andet det stærkere fokus på naturfag kan blive en udfordring i forhold til skolernes kapacitet", skriver han i et mailsvar til folkeskolen.dk  

Opdateret klokken 8.10:

Bondo: Flere lærerressourcer er den rigtige vej at gå

Anders Bondo Christensen formand for Danmarks Lærerforening er positivt stemt overfor flere lærere i folkeskolen.

"Der er ingen tvivl om, at hvis vi vil styrke fagligheden i skolen, så er det den rigtige vej at gå at få prioriteret nogle flere lærerressourcer. Antallet af lærerstillinger er faldet med 15 procent, mens elevtallet kun er faldet med fem procent, og samtidig er elevernes timetal i skolen steget med 36 procent. Ennhver kan sige sig selv, at det ikke er noget, der styrker fagligheden i skolen. Derfor er det helt rigtigt at få prioriteret flere lærerressourcer i skolen", siger han.


Han mener, at man bør bruge den tilgængelige forskning på området. I stedet for hele tiden at handle umiddelbart efter, hvad man mener er rigtigt.

"Jeg synes først og fremmest, at man skal tage en grundig snak om, hvordan vi skal lave justeringer. Det er ikke så enkelt, at den eneste vej til at styrke naturfagene, er ved at give flere timer". 

I dag mødes forligskredsen (S, SF, R, K, LA, V og DF) i Undervisningsministeriet for at forhandle og diskutere regeringens skoleudspil. 

Powered by Labrador CMS