De faglige kompetencer hos medarbejderne på Kulsbjerg Skole har det fint, siger skoleleder Nils Nørbo (til venstre) og leder af afdeling Mern Bendt W. Jespersen.
De faglige kompetencer hos medarbejderne på Kulsbjerg Skole har det fint, siger skoleleder Nils Nørbo (til venstre) og leder af afdeling Mern Bendt W. Jespersen.

"Vi gør det bedste, vi kan"

Skolen løfter ikke børnene godt nok og er derfor under tilsyn fra Undervisningsministeriet. Kulsbjerg Skole afdeling Mern i Vordingborg har prøvet det før og er glad for den hjælp, man får fra læringskonsulenterne. Men de socioøkonomiske forhold er ikke blevet bedre.

Publiceret

LANG SVARTID FRA MINISTERIET

Kulsbjerg Skole afdeling Mern afleverede sin handlingsplan tilStyrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- ogUndervisningsministeriet i marts i år. Men skolen fik ikke entilbagemelding og måtte derfor starte skoleåret og arbejdet medplanen uden ministeriets godkendelse. Det er ikketilfredsstillende, mener skolens ledelse. 15. oktober kom der svarfra ministeriet. Skolen blev bedt om at indsende handleplanen iministeriets skabelon senest 26. november.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis vi beder om konkret hjælp, så får vi det. Hvis vi for eksempel efterlyser fire, der vil komme og strikke med eleverne, så kommer de - også forældrene", siger Claudia Siwiec, der dog gerne så flere forældre til det traditionelle skole-hjem-samarbejde:

"Vi holder åbent hus på skolen lige før sommerferien, hvor eleverne synger, danser og udstiller deres arbejder. Der kommer hele byen hen på skolen og deltager i festen. Vi prøver virkelig at invitere bredt og med 'ufarlige' emner. For når der er forældremøder, så kniber det med at få forældrene til at komme".

Hilser tilsyn velkomment

Formanden for skolebestyrelsen Annette Andersen arbejder selv som pædagog på institutionen i Mern og går ofte en tur ind på skolen ved siden af.

"Vi har i skolebestyrelsen været fuldt orienteret fra begyndelsen af tilsynet og følger med i handleplanen. Vi kæmper med næb og kløer for skolen. Der er kommet to voksne på i rigtig mange timer, og det giver meget. Der er elever med udfordringer i alle klasser, men alle arbejder for at gøre det godt. Man kan jo altså også få 02 i folkeskolen i flere fag og så alligevel ende med at blive industrimagnat eller en rigtig god håndværker", siger Annette Andersen.

Hun fortæller, at hun selv er plejefamilie og går ind for, at man skal leve op til nogle bestemte krav, så på den måde hilser hun tilsynet velkomment.

"Personligt er jeg ikke tilhænger af en masse test i skolen, men hvis det er vejen, og det giver data at arbejde ud fra, så må man jo acceptere dem".

Lærernes tillidsrepræsentant på Kulsbjerg Skolen, Jacob Kofoed, er også fortrøstningsfuld over skolens handleplan.

"Det er altid ubehageligt at komme under tilsyn, fordi man tænker, at der er noget, man ikke gør godt nok. Men det har ikke noget med skolen og undervisningen at gøre. Afdeling Mern er en kanongod skole med dygtige lærere, der gør, hvad de kan, og det gode er, at vi nu får god hjælp fra Undervisningsministeriets konsulenter. Det har hjulpet meget på de andre områder, hvor der har været tilsyn", siger Jacob Kofoed.

Powered by Labrador CMS