Jannick drømmer om at kunne leve af at spille computer. Derfor lever han med, at der går 12 timer, fra han tager hjemmefra, til han afslutter skoledagen.

Elitelinje skal stoppe elevflugt

Bakkeskolen Cosmos i Esbjerg huser 
Danmarks første eliteklasse for computerspillere. Elitelinjen har gjort skolen populær blandt elever og forældre i hele regionen.

Publiceret

E-SPORT I DANMARK

Foreningen eSport Danmark er først fra august i år begyndt atregistrere medlemsforeningernes medlemmer systematisk. I skrivendestund er der 18 e-sportsforeninger med omkring 1.000 medlemmer.

eSport Danmark vurderer, at der er 20-30 danskere, der lever afat spille computer professionelt. Flere af dem er bosat i USA ellerAsien.

I februar vandt det danske Counter-Strike-hold Astralis en afverdens største e-sportsturneringer, Eleague Major i USA.Præmiesummen var på 3,5 millioner kroner.

Analysefirmaet Deloitte anslår, at e-sport har rundet en halvmilliard dollar i omsætning i 2016 på verdensplan. En stigning på25 procent i forhold til 2015.

ELITE

substantiv, fælleskøn

BØJNING -n, -r, -rne

UDTALE [e′li:d]

OPRINDELSE

fra fransk élite, egentlig »det udvalgte«, afledt af élire, fralatin eligere, »udvælge«.

Betydning: gruppe mennesker, som hører til de bedste eller mestprivilegerede inden for et bestemt område, for eksempel i kraft afderes evner, uddannelse, magt eller rigdom.

En eliteklasse gør op med folkeskolens enhedstankegang, medgiver afdelingsleder Christian Varming. »Men det er afgørende, at eleverne deler en fælles passion«.
Seks timer om ugen modtager eleverne undervisning af professionelle instruktører i skolens e-sportslokale. Desuden kan de træne selv to timer hver dag.
Sara er den eneste pige i klassen, som i alt har 16 elever. Hun spiller eventyrspillet League of Legends, mens træner Steffen Kvist Nielsen ser på.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På slaget fem tager Jannick hver morgen hjemmefra og kører med sin far fra Varde til Esbjerg. På farens arbejde står en briks, hvor 7.-klasseeleven kan sove lidt, inden han klokken otte møder ind på Bakkeskolen Cosmos i Esbjerg.

Her er han elev på skolens nystartede linje for elite-e-sportsudøvere, den første af sin slags i Danmark. Skoledagen er en time længere end jævnaldrendes og indeholder seks timers træning af professionelle e-sportsinstruktører om ugen. Hver dag efter skole kan eleverne på eliteholdet vælge at træne selv i tidsrummet 15-17.

»Jeg tager hjemmefra klokken fem og går hjem fra skole klokken fem. Undtagen om fredagen. Weekenden er afsat til at se mine gamle venner fra min gamle skole«, fortæller Jannick.

Cosmosskolens e-sportslinje startede i dette skoleår og har 16 elever. 15 drenge og en enkelt pige samlet i én klasse, der dækker både 7. og 8. klassetrin. De er alle kommet til fra andre skoler, efter at de er blevet talent­screenet af skolen i samarbejde med organisationen Tricked eSport. Jannick er kommet til fra Varde, og to elever tager turen hele vejen fra Tønder Kommune i Sønderjylland.

»Det er ikke nødvendigvis den, der er bedst til e-sport som 13-årig, som kan blive bedst på længere sigt. Vi har naturligvis kigget på deres evner, men vi har særligt lagt vægt på elevernes motivation og evne til at passe både e-sport og skolegang«, fortæller afdelingsleder på Bakkeskolen Cosmos Christian Varming.

Joakim har aldrig haft det bedre 

Fra elevflugt til elevmagnet

»Det er muligvis det bedst sikrede lokale i Esbjerg«, fortæller Christian Varming, da han låser os ind i skolens e-sportslokale med sindrigt alarmsystem, brandsikrede døre og panserglas for vinduerne. »Men der står også udstyr for på den gode side af en halv million kroner«.

To et halvt klasselokale er slået sammen og indeholder nu fire langborde med i alt 40 topklasse spilcomputere med hver sin tilhørende flyder af en læderbetrukket kontorstol med nakkestøtte og armlæn i den rigtige højde til at støtte arbejdet med mus og tastatur.

Pengene er bevilget af byrådet som led i et projekt, der skal give skolen et prestigeløft. Skolen ligger i et område med mange »sølvbryllupskvarterer« og socialt boligbyggeri. En høj andel af tosprogede elever har fået mange forældre til at vælge skolen fra, forklarer Christian Varming.

»Planen på den lange bane er, at vi skal være eliteskole for sportsgrene i vækst. Allerede fra næste år skal vores e-sportselever gå i klasse med teakwondokæmpere, og på længere sigt vil vi gerne koble andre sportsgrene på også«.

Senere er det også meningen, at lokalet skal benyttes af lokale e-sportsklubber uden for skoletid.

»Ved at have en eliteprofil håber vi, at vi kan overbevise dedikerede elever og forældre om, at det er værd at tage det store spring, det er at skifte skole til Bakkeskolen. Det skulle så igen gerne sende et signal til forældrene i skoledistriktet om, at der er noget at komme efter på skolen, så de også får lyst til at sende deres børn i skole hos os«, siger skoleleder Morten Mærsk Schmidt.

Målrettet træning med virtuelle granater


Ved den elektroniske tavle i lokalet står instruktørerne Malthe Jensen og Michael Troelsen fra Tricked eSport og gennemgår dagens opgave for de 15 elever, der spiller skydespillet Counter-Strike. I den anden ende er instruktør Steffen Kvist Nielsen i gang med at instruere den sidste elev, Sara, der spiller eventyrspillet League of Legends.

Dagens træning i Counter-Strike går ud på at øve sig i såkaldte fakes og oneways ved at se nogle af verdens bedste hold spille på YouTube, kopiere deres strategier og derefter opfinde egne.

»En fake er, når man med sit spil lægger op til, at man er ved at angribe ét sted på banen, og så overrasker man ved at angribe et andet sted. En oneway er, når man kaster en røggranat et sted, hvor man skaber en korridor, som man kan bruge til at se modstanderen gennem røgen«, forklarer Michael Troelsen.

Ideen med træningen er, at eleverne i stedet for bare at spille fokuserer på bestemte elementer af spillet, som de øver sig målrettet på. Det er ligesom enhver anden sport, forklarer instruktørerne. Hvis man ikke er god til indersideafleveringer i fodbold, så laver man øvelser, der træner præcis det. Man spiller ikke kun kampe.

»Vi blev selv gode ved bare at finde sammen med nogle mennesker, vi kunne lide at spille med, og så bare spille derudad. Jeg ville ønske, det her tilbud havde været tilgængeligt, da jeg gik i skole«, fortæller Malthe Jensen, der ligesom sin medinstruktør har været i topti over bedste Counter-Strike-spillere i Danmark.

Jannick mener, at han, på de fire måneder han har gået på skolen, har rykket sig meget og hurtigt.

»I starten var jeg en noob, som en nybegynder hedder i e-sportsmiljøet. Jeg spillede for sjov. Nu har jeg fået øjnene op for, hvad jeg ikke er så god til og derfor skal øve mig på. For eksempel at komme hurtigt rundt på de forskellige maps«, siger han.

Stor opbakning fra forældre

Bortset fra de seks timers e-sportstræning og en ekstra time obligatorisk idrætsundervisning om ugen ligner elevernes skoledag deres jævnaldrende kammeraters. Klassen har faglærere, der gennemfører undervisning i fagene, men ikke har noget med computerspilstimerne at gøre.

»Man kan godt mærke, at det er elever med et kæmpe konkurrencegen. Og så er de rigtig gode til at gå fra én opgave til en anden. I engelsk kan man godt mærke, at de er på et højere niveau end sædvanligt. Men ellers er det ikke anderledes end at undervise andre klasser«, siger klassens engelsk- og idrætslærer, Simon Matz Jensen.

»Man kan mærke, at de ikke har engagementet fra fremmede. Forældrene er meget involverede og interesserede i deres børns skolegang og bakker fuldt ud op om ambitionen om, at der skal være fokus på både e-sport og den faglige undervisning«, supplerer klassens dansk- og matematiklærer, Morten Stæhr.

Afdelingsleder Christian varming fortæller, at skolen grundigt overvejede, om eleverne skulle samles i én klasse eller fordeles på flere klasser, når nu computerspillet alligevel ikke indgår i den normale undervisning.

»Det er en afvejning. Vi har besøgt en efterskole og en ungdomsuddannelse med e-sportslinje, og der fremhæver eleverne det som en fordel, at man deler en fælles passion. Men det er klart, at når man samler bestemte elever i tonede linjer, så gør man op med enhedstankegangen«, siger han.

Elevsamtale hver sjette uge

Hver sjette uge er der elevsamtaler på e-sportslinjen, hvor hver elev har en ti minutter lang evalueringssamtale med instruktørerne fra Tricked eSport og afdelingsleder Christian Varming.

»Jeg har så småt lært jargonen, men der er stadig meget omkring selve computerspillet, som jeg ikke forstår. Men det er vigtigt, at jeg er med, for instruktørerne er jo ikke pædagogisk uddannet«, siger afdelingslederen.

Jannick sætter sig til rette i stolen over for de to instruktører og Christian Varming, der lægger ud:

»Du har en rigtig god tilgang til at lære og arbejde på at blive bedre. Både i e-sport og generelt i undervisningen. Men du skal arbejde mere med at holde fokus, når der er fælles gennemgange. Suge alt det til dig, du kan, fra de andre, når I laver fællesopgaver«.

Og så til det tekniske: Jannick får at vide af instruktørerne, at han skal arbejde mere på movement og på sin crosshair placement i Counter-Strike.

Eleverne er i skolen inddelt i tre niveauer med fem spillere på hvert niveau, der spiller kampe og træner sammen. Jannick er på niveau tre.

»Men du skal også til at spille i SGI eSport. Og der skal du jo være en af dem, der skal lede holdet som en af de bedste«, siger Christian Varming.