Alle udskolingselever bør igen have ret til individuel vejledning, lyder det fra Enhedslisten.
Alle udskolingselever bør igen have ret til individuel vejledning, lyder det fra Enhedslisten.

Enhedslisten vil genindføre vejledning for alle elever i udskolingen

Unge skældes ud for at vælge erhvervsskolerne fra, men alligevel vil man ikke bruge penge på at sikre dem en ordentlig uddannelsesvejledning, lyder det fra Enhedslistens Jakob Sølvhøj. Han foreslår nu at genindføre vejledning til alle elever i 8.-10. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er både urimeligt, stigmatiserende og mærkeligt, at det kun er de ikke-uddannelsesparate elever i folkeskolens ældste klasser, der har adgang til individuel uddannelsesvejledning i 8.-10. klasse.

For uanset om eleverne klarer sig godt eller mindre godt i skolen, har de allesammen behov for at få personlig vejledning og rådgivning om, hvilken vej de skal vælge efter folkeskolen.

Sådan lyder det fra Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, der nu bebuder et kommende forslag til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) om at genindføre den individuelle rådgivning for samtlige elever i udskolingen.

"Der er en tendens til, at man skælder de unge ud for at vælge det almene gymnasium i stedet for en erhvervsuddannelse. Men til gengæld vil man ikke bruge resurser på at sikre, at de bliver vejledt ordentligt. Det er en mærkelig modstilling. De bliver skældt ud for ikke at orientere sig ordentligt - men man vil ikke bruge resurser på at sikre, at de bliver vejledt ordentligt", siger Jakob Sølvhøj til folkeskolen.dk/UU

I et svar til ham fra undervisningsministeren fremgår det, at det - dog med stor usikkerhed - vil koste mellem 62 og 125 millioner kroner om året at udvide retten til individuel vejledning til at omfatte alle elever i 8.-10. klasse.

Retten til den individuelle rådgivning og vejledning til eleverne blev markant indskrænket i forbindelse med vedtagelsen af erhvervsuddannelsesreformen - for at finansiere en del af reformen. Derfor er det kun i dag de elever, der erklæres ikke-uddannelsesparate, der har ret til vejledning. Dem var der i skoleåret 2018/2019 cirka 42.900 af. Men ifølge ministerens svar er det forskelligt, hvor meget individuel vejledning, de ikke-uddannelsesparate elever rent faktisk får.

Hvis alle elever fremover skal have ret til vejledning igen, vil det udvide målgruppen af elever med godt 130.000 elever, hvilket svarer til antallet af uddannelsesparate elever i skoleåret 2018/2019, fremgår det af ministerens svar.

"Underlig stigmatisering"

"Men det er urimeligt, at man har skruet vejledningen sammen på den måde, at det kun er de ikke-uddannelsesparate, der får mulighed for vejledning. Det er for det første en underlig stigmatisering af dem, for vi bryder os slet ikke om systemet med vurdering af uddannelsesparathed", siger Jakob Sølvhøj - og tilføjer:

"Og for det andet er det altså en underlig opfattelse, at det kun skulle være de elever, som vurderes at have det vanskeligst i skolen, der har behov for individuel vejledning. Hvad enten man klarer sig rigtig godt eller mindre godt, så har alle elever jo behov for vejledning - og derfor vil vi rejse forslaget over for ministeren om, at man får gennemført den fulde individuelle vejledning".

I svaret fra undervisningsministeren fremgår det, at alle unge allerede i dag har adgang til individuel vejledning - nemlig via ministeriets eVejledning, hvor alle kan få "individuel, personlig vejledning både på telefon, mail og chat", som det formuleres.

Det får Jakob Sølvhøj til at trække lidt på smilebåndet.

"Ja, det er da ubestrideligt. Men vejledning af et rigtigt menneske er altså noget helt andet end bare at opsøge sin information på en skærm. Det, der er behov for, er jo at de unge i folkeskolens afgangsklasser får mulighed for den personlige kontakt. At kunne tale med en voksen, der ikke bare remser op, hvilke uddannelser, der findes", siger han. 

Powered by Labrador CMS