"Virtuel efteruddannelse fungerer"

Heidi Muhlig Schwerin har netop afsluttet praktikvejlederuddannelsen – og er dermed en af de få lærere, der har gennemført et efteruddannelsesforløb for nylig. Forløbet har været coronapræget og delvist online, men det har fungeret, selv om hun har savnet pingpongen i undervisningslokalet.

Publiceret

OM FORLØBET

Heidi Muhlig Schwerin har netop afsluttet fjerde modul på denpædagogiske diplomuddannelse som praktikantvejleder på UCNact2learn i Aalborg. Kurset har bestået af syv undervisningsgange,hvor tre har været fysiske, og fire er foregået online. Alvejledning og eksamen er foregået online.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efteruddannelse sat i stå af corona

"Jeg synes, at vores undervisere har gjort det rigtig godt. De har haft styr på deres ting, og der har været helt klar kommunikation. Underviserne har været opmærksomme på at skabe vekselvirkende undervisning, så vi både har haft virtuel 'tavleundervisning' og forskellige breaks, hvor vi har kunnet sidde i mindre grupper og samarbejde om en opgave online. Det har været struktureret og ordentligt hele vejen igennem. Og selvom der selvfølgelig har været færre af de anderledes og mere kreative aktiviteter, så har det alligevel kunnet lade sig gøre. Så det fungerer faktisk, når nu omstændighederne er, som de er.

For mig har den største udfordring været, at jeg som en lidt utålmodig sjæl bliver en lille smule belastet, når teknikken ikke fungerer hos nogle af mine medstuderende. Vi havde blandt andet en undervisningsgang, hvor vi skulle lave noget forberedende arbejde til vores eksamen, hvor to fra min gruppe brugte en time på at få det til at virke. Det der med at sidde og spilde tiden, det er jo bare ikke særligt interessant.

Professionshøjskole vil bringe lærernes praksis ind i it-efteruddannelse

Det kræver ekstra disciplin at tage en efteruddannelse, når man sidder derhjemme. Forberedelsen er jo den samme, men man bliver distraheret under selve undervisningen, for lige pludselig vil hunden ud, og så kunne man jo også lige hente vasketøjet, mens man går rundt og lytter. Og det er bare ikke super hensigtsmæssigt for ens uddannelse, selv om man tror, at man kan multitaske. Jeg ville dog altid takke ja, hvis jeg blev tilbudt efteruddannelse, uanset om det var online eller fysisk.

Jeg ville være ked af at sidde alt for meget online i fremtiden. Det er ikke, fordi det her har fungeret dårligt, men fordi man går glip af den sparring, som man kan have med sine medstuderende - især når det drejer sig om efteruddannelse, hvor mange af de studerende også sidder inde med rigtig meget værdifuld viden. Den del går tabt, fordi det bliver for vanskeligt at få den der pingpong, som man kan have i undervisningslokalet. Helt overordnet har jeg fået mere ud af det under de moduler, hvor jeg har været fysisk til stede, for lige meget om man er 13 eller 45, er det sociale aspekt jo noget, der spiller ind i undervisningssituationen".