Anders Matthesen var med fra Youtube, da gymnasiedansk-eleverne arbejdede med humor litteraturen og fik koblet begreber på humoren

Grenaa-elever står på tæer i 'gymnasiedansk'

Det skal være cool at være nørd, mener Bettina Møller, der er lærer på Kattegatskolen i Grenaa. Hun har i samarbejde med det lokale gymnasium og gymnasielærer Jacob Kjærgaard opfundet valgfaget gymnasiedansk til eleverne i 9. klasse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I faget gymnasiedansk får 9. Klasse-eleverne et indtryk af arbejdsformen på gymnasiet. Bettina Møller har pt. 13 elever, som har valgt faget. I perioden frem til jul har temaet i gymnasiedansk været humor i dansk litteratur med elever fra Grenaa Gymnasium.

"Gymnasie-eleverne var nødt til at sætte sig ekstra godt ind i stoffet, fordi de skulle undervise. Mine elever synes, at det var godt med eleverne som undervisere. De følte sig mere lige og på den måde blev de mere modtagelige overfor undervisningen. Eleverne underviser på en anden måde. De fik koblet nogle begreber på humoren, og de arbejdede med klip med Anders Matthesen fra Youtube. De fik en anden tilgang til stand-up og stoffet", fortæller Bettina Møller.

Med faget gymnasiedansk har Bettina Møller ønsket at udfordre de bogligt stærke elever i 9. klasse rent fagligt og samtidig forberede dem på arbejdsmetoder og højere faglige krav i gymnasiet.

"Undervisningen skal være lærerig og sjov. Eleverne skal være nysgerrige, og det netværk mellem eleverne fra gymnasiet og folkeskolen, der udvikles i de indlagte forløb på gymnasiet, er vigtige", siger Bettina Møller.

3.g-eleverne deltog samtidig i en konkurrence om, hvem der lavede det bedste undervisningsforløb for 9.-k lasse-eleverne på Kattegatskolen. "Jakob Kjærgaard har været god til at formidle det her projekt til sine gymnasie-elever. Nogle elever har undervist, andre har bidraget med at sidde rundt i grupperne og givet input. Alle elever har været i spil", fortæller Bettina Møller.

Videnskabelige tekster på engelsk

Kattegatskolen i Grenaa har kun eksisteret i godt et år, og Bettina Møller ser som en fordel med nye tiltag som gymnasiedansk, fordi det er med til at give skolen sin egen niche . Hun håber, at skolen fortsætter med flere brobygnings-projekter i for eksempel engelsk, samfundsfag og historie. "Ledelsen på Kattegatskolen på skolen har bakket op - det er fedt, når man har en ledelse, der siger go for it!"

"Vi har haft nogle elever i hver klasse, der skiller sig ud, er videbegærlige og lynhurtigt var færdige hver gang, der blev stillet en opgave. De sidder for eksempel og læser videnskabelige artikler om universet på engelsk på nettet. Vi vil gerne inkludere de elever. Inklusion gælder i begge ender", understreger Bettina Møller.

Kommer eleverne til gode I faget gymnasiedansk skulle eleverne fra 9. klasse forberede en eksamen til studentereksamen.  Folkeskole-eleverne skulle enten skrive en kronik, en litterær artikel eller et essay. Opgave-besvarelserne blev rettet af eleverne fra 3.g.

"Eleverne gør tingene på en anden måde. Idéen på Kattegatskolen må gerne brede sig. Så smitter det, og jeg tror, at nogle af mine kollegaer synes det vil være sjovt at kaste sig ud i sådan nogle nye projekter. Det komme eleverne til gode", siger Bettina Møller.