Får Klods Hans-prisen for ph.d. om multikulturelle tekster i dansk

Alle elever har gavn af at læse multikulturel litteratur i danskundervisningen, konkluderede Nadia Mansour i sin ph.d.-afhandling. I weekenden modtog hun Klods Hans-Prisen for sin forskning og formidling.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Nadia Mansour bidrager med et nytænkende blik på børne- og ungdomslitteraturen, som i praksis udmærker sig ved umiddelbar anvendelse i folkeskolen og ansporer til teoretiske, relevante og nødvendige diskussioner blandt fagfolk", hed det i begrundelsen, da Ibby Danmark, Selskabet for Børnelitteratur, lørdag hædrede forskeren, der til daglig underviser på læreruddannelsen i Aarhus.

Læs interviewet med Nadia Mansour på folkeskolen.dk/dansk om hendes ph.d., som hun forsvarede i juni i år:

Ny ph.d.: Alle elever har gavn af at læse multikulturelle tekster i dansk 

Kronik af Nadia Mansour fra fagbladet Folkeskolen

Danskfaget har brug for multikulturelle fortællinger 

Prisoverrækkelsen på Dokk1 i Aarhus: