Er dine elever klar over reglerne for at dele et billede som en anden har taget? Nyt undervisningsmateriale hjælper dem.

Nyt undervisningsforløb skal få elever til at tænke, før de deler

Umbrella-sag og ophavsrettigheder. De digitale indfødte deler digitalt indhold, som kan få dem selv eller andre i problemer. Kulturministeriet står bag et nyt undervisningsmateriale, som skal få eleverne til at forstå konsekvenserne.

Publiceret

Fakta om Del - med omtanke

● Målgruppe: 5., 6., og 7. klassetrin

● Fag: Dansk og teknologiforståelse

● 4-6 undervisningslektioner

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Samtykke' og 'ophavsret' er begreber, der ligger meget langt fra den gennemsnitlige skoleelevs bevidsthed. Men de skal faktisk spørge om lov, inden de poster et billede af bedstevennen på sociale medier, og de skal forstå, at der er nogle der har rettighederne til den musik, de gerne vil lave en video til. Det gør alt for få.

Derfor har Kulturministeriet, UBVA og RettighedsAlliancen i samarbejde med undervisningsforlaget Alinea udarbejdet det digitale undervisningsforløb 'Del - med omtanke' til folkeskolens 5.- 7. klassetrin. Forløbet giver eleverne viden og værktøjer til at passe på sig selv og andre, når de færdes på nettet. Med andre ord lærer de at tænke sig om, før de deler. Eleverne lærer blandt andet hvorfor det er ulovligt at udstille andre på internettet uden at spørge om lov, og de skal selv producere et værk og sætte klare retningslinjer for, hvordan det må deles.

Unge deler stadig nøgenbilleder for fuld styrke. Det skal vi tale om

Eleverne møder også en rapper, en skuespiller, en forfatter og en YouTuber, der fortæller om, hvordan det føles at få misbrugt sit indhold, og hvor afhængige de er af, at deres rettigheder respekteres.

Kulturministeren bakker op

"Det er helt afgørende med en tidlig indsats, når vi skal gøre eleverne i stand til at passe på sig selv og hinanden. Det er den tidlige forståelse for internettets dynamikker, som bidrager til et trygt og lovligt internet", siger kulturminister Joy Mogensen om initiativet.

"Jeg er derfor meget positiv over, at 'Del - med omtanke' allerede er blevet godt modtaget på skolerne, og at det har vist gode resultater i form af øget bevidsthed om ophavsret og rettigheder. Jeg glæder mig meget til at følge projektets videre færd".

Årsplan i engelsk: Sådan er reglerne for visning af film i undervisningen

Powered by Labrador CMS