Danske lærere mere stressramt end de nordiske kolleger

Danske lærere ligger højt både i Norden og internationalt, når det gælder arbejdsrelateret stress. Det viser en dansk rapport om den internationale lærerundersøgelse Talis, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

54 procent af de danske grundskolelærere oplever i høj eller nogen grad stress i deres arbejde. Det er en højere andel end OECD-gennemsnittet (5 procentpoint over).

Resultatet er 9-11 procentpoint over lærerne i de øvrige nordiske lande med undtagelse af Island, hvor lige så mange lærere er ramt af stress som i Danmark.

Det skriver Danmarks Evalueringsinstitut i sin rapport på baggrund af den internationale Talis-undersøgelse blandt lærere og skoleledere.

Det især er for meget undervisning at forberede og for mange undervisningstimer, der stresser de danske lærere, skriver evalueringsinstituttet.

For lærerne i 0.-6. klasse er opretholdelse af ro og orden i klasselokalet i højere grad en kilde til stress i arbejdet sammenlignet med lærere på 7.-10. klassetrin.

Læs mere

Talis 2018, 2.rapport (pdf)

Powered by Labrador CMS