
Danske lærere mere stressramt end de nordiske kolleger
Danske lærere ligger højt både i Norden og internationalt, når det gælder arbejdsrelateret stress. Det viser en dansk rapport om den internationale lærerundersøgelse Talis, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort.
54 procent af de danske grundskolelærere oplever i høj eller nogen grad stress i deres arbejde. Det er en højere andel end OECD-gennemsnittet (5 procentpoint over).
Resultatet er 9-11 procentpoint over lærerne i de øvrige nordiske lande med undtagelse af Island, hvor lige så mange lærere er ramt af stress som i Danmark.
Det skriver Danmarks Evalueringsinstitut i sin rapport på baggrund af den internationale Talis-undersøgelse blandt lærere og skoleledere.
Det især er for meget undervisning at forberede og for mange undervisningstimer, der stresser de danske lærere, skriver evalueringsinstituttet.
For lærerne i 0.-6. klasse er opretholdelse af ro og orden i klasselokalet i højere grad en kilde til stress i arbejdet sammenlignet med lærere på 7.-10. klassetrin.