Internationale undersøgelser
0   8

Ny international lærermåling kan samkøres med Pisa-besvarelser

For fire år siden viste OECD-undersøgelse, at danske lærere får halvt så meget efteruddannelse som deres kollegaer i andre lande. Nu laves undersøgelsen igen, og denne gang kan lærernes besvarelser om egne arbejdsforhold sammenlignes med elevernes resultater i Pisa.

Til juni lander OECD-undersøgelsen Talis, der undersøger lærere og skolelederes oplevelse af hverdagen i skolen.

For første gang vil de danske Talis-besvarelser blive sammenlignet med resultaterne fra Pisa-målingen, så man vil kunne se sammenhænge mellem lærere og lederes besvarelser og elevernes resultater.

Artiklen fortsætter under banneret

I den seneste Talis-undersøgelse fra 2013 kunne det ikke lade sig gøre, fordi de to datasæt ikke blev indsamlet samtidig.

"Man kan ikke lave linket ned til klasse- eller elevniveau, men man vil overordnet kunne se sammenhænge mellem lærere og lederes selvevaluering og elevernes faglige resultater", siger Kristina Aaltonen, leder af Danske Lærerorganisations Internationals (DLI) Bruxelles-kontor, som tilføjer:

"Der er altid grundlag for, at man laver nogle alt for firkantede konklusioner og ikke tager højde for, at forskellige lande har forskellige skolesystemer, men det er ubetinget positivt, at man ikke kan lave linket ned på lærer- eller elevniveau", siger hun. 

Lærerne kommer til orde efter reformen

FAKTA: DET SKAL TALIS UNDERSØGE

Teaching And  Learning International  Survey  er en international spørgeskemaundersøgelse om undervisning og skoleledelse gennemført af OECD, som også står bag Pisa-undersøgelserne.

Den danske del af undersøgelsen bliver gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut.

De lærere og skoleledere, der har besvaret undersøgelsen, har evalueret følgende:

  • Undervisningspraksis og holdninger til læring
  • Muligheder for kompetenceudvikling
  • Feedback og evalueringskultur
  • Jobtilfredshed
  • Skole- og læringsmiljø
  • Skoleledelse

 Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut

Hun mener, at Talis-undersøgelsen generelt er vigtig, fordi det er den eneste af sin slags, hvor lærerne kommer til orde - og i år endnu vigtigere, fordi det er den første internationale undersøgelse, hvor lærerne evaluerer skolen efter folkeskolereformen.

"Særligt er jeg spændt på at se, i hvor høj grad lærerne har en oplevelse af at have de fornødne rammer til at udføre de opgaver, de er blevet sat over for, og oplevelsen af self-efficacy", siger Kristina Aaltonen.

I den seneste Talis-undersøgelse fra 2013 viste, at danske lærere får halvt så meget efteruddannelse som gennemsnittet af de undersøgte lande.

150 skoler med i begge undersøgelser

Ifølge fuldmægtig Magnus Bjørn Sørensen fra Styrelsen fra Uddannelse og Kvalitet er der et sammenfald mellem 150 skoler, der deltager i begge undersøgelser.

"Dermed kan man jo for eksempel kigge på, og der er en sammenhæng mellem lærernes vurdering af egne kompetencer til klasserumsledelse og elevernes faglige progression", fortæller han og understreger, at pågældende skoler er anonymiseret. 

"Ikke engang i Undervisningsministeriet kan vi få af vide, hvilken skole der er tale om", siger han.

Talis-undersøgelsen udkommer i juni, men da Pisa-resultaterne først offentliggøres i december, skal man formentlig ind i 2020, før sammenligningerne kan laves. Flere lande end sidst, nemlig 48, deltager i den nye Talis, men undersøgelsesspørgsmålene er stort set de samme.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ