Internationale undersøgelser
1   36

International undersøgelse: Danske lærere er tilfredse med lønnen – men alt andet kniber det med

Danske lærere er glade for deres løn, men ikke for deres ansættelsesvilkår - og det går den forkerte vej med jobtilfredsheden, viser en del af den internationale Talis-undersøgelse.

Man kan sagtens være glad for sin løn uden at være særlig glad for sine arbejdsvilkår. Det er danske lærere et bevis på. OECD's Pisa-kontor har i går offentliggjort anden del af den internationale Talis-undersøgelse fra 2018, som baserer sig på læreres og skolelederes svar på et stort spørgeskema. 48 lande har deltaget i undersøgelsen.

Stor tilfredshed med lønnen

Artiklen fortsætter under banneret

På tværs af uddannelsessystemer er der kun en svag sammenhæng mellem andelen af lærere, som er tilfredse med deres løn og andelen af lærere, som er tilfredse med deres ansættelses- og arbejdsvilkår i øvrigt. I Danmark er 68 procent af de adspurgte lærer således tilfredse med deres løn, og det er en af de højeste andele i de undersøgte lande. Til gengæld er kun 37 procent af lærerne tilfredse med deres ansættelsesforhold i øvrigt - og det er en af de laveste andele, internationalt set. I et land som Litauen er forholdet omvendt - kun 11 procent af lærerne der er tilfredse med deres løn, mens 77 procent af dem er tilfredse med deres øvrige ansættelsesvilkår.

Den danske lærerstands tilfredshed med lønnen hænger formentlig sammen med, at de hører til nogle af verdens bedst lønnede lærere. Mere end 60 procent af danske lærere med under fem års erfaring, er tilfredse med deres løn, viser undersøgelsen. Startlønnen her i landet er opgjort til at svare til 40.000 amerikanske dollars i købekraft om året. Det er mere end tre gange så meget som de lavest lønnede nyuddannede lærere i undersøgelsen. De kommer i øvrigt fra Ungarn, Brasilien og Slovakiet.

Flere interessante tal fra Talis II-rapporten

Kun 1 procent af lærerne i Danmark har i undersøgelsen givet udtryk for, at lærerjobbet æder alt deres fritid. Til sammenligning synes 27 procent af islandske lærere, at det er tilfældet for dem.

Mere end 95 procent af danske skoleledere rapporterer iundersøgelsen, at lærere har høje forventninger til elevernes præstationer. Det sammen gælder kun omkring 50 procent af de hollandske skoleledere.

På verdensplan kun 19 procent af lærere, at medierne i deres land eller region sætter pris på lærerprofessionen. I Danmark er det mindre end 10 procent af lærerne, der føler, at  medierne rapporterer positivt om lærerstanden. 

Lærere i den danske folkeskole er desuden markant mere tilfredse med deres løn end lærere på landets privatskoler - og de er også lønnet en smule højere. Til gengæld er den flade danske lønstruktur, hvor lønnen kun stiger en smule med ancienniteten, tilsyneladende ikke noget, der generer de mere erfarne danske lærere, og det er faktisk lidt usædvanligt i internationalt perspektiv. I næsten alle andre undersøgte lande har man fundet, at ældre lærere var mere tilfredse med deres løn efter 15 år i faget, hvis den var 25 procent højere end startlønnen, end hvis dem ikke var. Men den sammenhæng ser man altså ikke i Danmark.

 Det går den forkerte vej med jobtilfredsheden

Desværre går det den forkerte vej med lærernes jobtilfredshed i Danmark, viser undersøgelsen. De adspurgte lærere har angivet i hvor høj grad, de var enige eller uenige i udsagn som "Fordelene ved at være lærer er større end ulemperne", og "Hvis jeg skulle vælge uddannelse igen, ville jeg ikke vælge at blive lærer". Det samme blev de undersøgte lærere spurgt om i 2013, og for Danmarks vedkommende kan man se en klar trend: Signifikant flere erklærer sig enige i de negative udsagn om lærergerningen og færre i de positive. Og lærere i de danske indskolingsklasser er mindre tilfredse med deres arbejde end deres kollegaer, som underviser de lidt større elever.

En større rapport om de danske resultater var planlagt til udgivelse samtidig med den internationale undersøgelse, men er blevet udskudt indtil videre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ