Der har været mange overskrifter i medierne i de seneste år. I sidste uge vendte bøtten imidlertid med en overskrift om, at færre lærere nu forlader folkeskolen.
Der har været mange overskrifter i medierne i de seneste år. I sidste uge vendte bøtten imidlertid med en overskrift om, at færre lærere nu forlader folkeskolen.

Professor om afblæst lærerflugt: Afhænger af øjnene, der ser

Det er at gå for langt at sige, at lærerflugten er afblæst, selvom tal i sidste uge viste et fald i andelen af lærere, der forlader folkeskolen. Men det er også at gå for langt overhovedet at tale om lærerflugt fra folkeskolen siden 2013, lyder det fra en professor.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu vender bøtten. Færre lærere forlader folkeskolen. Den konklusion kunne både læses på folkeskolen.dk og i landets største medier i sidste uge.

Historien kom fra KL-mediet Momentum. Her kunne man læse, at andelen af lærere, der stopper i folkeskolen, er faldet tre år i træk, og at andelen kun ét år har været lavere over de seneste 10 år, end den var sidste skoleår.

De nyeste tal viser, at 9,6 procent af lærerne fra maj sidste år til maj i år forlod folkeskolen til fordel for et nyt arbejde eller for at gå på pension. I 2016 forlod 11,5 procent af lærerne folkeskolen.

I kommentarsporet på folkeskolen.dk bemærker flere, at det kan skabe problemer at sammenligne andele år for år af en population - lærerskaren - der løbende er skrumpet betydeligt ind. Per Nikolaj Bukh afviser dog, at det forhold gør tallene misvisende at arbejde med.

"Har man kun ét tal, så er andelen det som er mest almindeligt at bruge, og som også er nemmest at fortolke. Hvis du eksempelvis får at vide, at 6.000 lærere forlader folkeskolen, kan man ikke sammenligne det med tilsvarende tal i andre brancher uden at vide, hvor mange der samlet set er ansat. Tilsvarende hvis der ét år er 5.000, der forlader og et andet år er 4.000, så er du også nødt til at vide, hvor mange der var ansat de to år for at kunne sammenligne".

Afblæser også lærerflugten

Grafen fortæller imidlertid en anden og mere væsentlig historie, mener Per Nikolaj Bukh.

"Udviklingen er overraskende stabil. Så alle de store overskrifter om, at lærerne flygter fra folkeskolen viser sig at være en lille pukkel på grafen. Det er ingenting i forhold til, hvad man kunne have forventet, når man laver så store ændring, som skolereformen og arbejdstidsloven medførte. Så min konklusion på grafen ville nærmere være, at forbavsende mange lærere tilsyneladende har affundet sig med ændringen i arbejdsvilkår", siger han og kommer med et bud på de største udsving, der har været undervejs:

Mange arbejder stadig med undervisning

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd præsenterede senest tilbage i april en rapport, der viser, at 37 procent af de læreruddannede for to år siden arbejdede andre steder end i folkeskolen - en stigning på to procentpoint siden 2014.

"Vi har alle hørt det her med, at lidt flere end en tredjedel ikke arbejder i folkeskolen. Så kan man hurtigt komme til at forestille sig - det har jeg i hvert fald - at de læreruddannede har fået job på en tank, er blevet taxachauffører eller sidder på et eller andet kontor. Men tallene viser jo, at langt hovedparten har et job, der går fint i tråd med en læreruddannelse", siger han.

Læs mere

Momentum: Færre lærere forlader folkeskolen
Powered by Labrador CMS