Forskning

Forskningsråd 1: 
Bliv skrap til klasseledelse

Inspirer eleverne ved at etablere sunde rutiner i klassen, og husk, at afrunding er lige så vigtig som indledning af en undervisningssituation.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klasseledelse er en kunstart, og dygtige klasseledere vil opleve inspirerede, fokuserede og aktivt deltagende elever.

»Klasseledelse kan praktiseres på mange måder og indeholder mange aspekter. Det handler ikke kun om at skabe et grundlag for undervisningen, en ramme rundt om den. Klasseledelse handler også om undervisningen - det faglige og didaktiske«, siger Helle Plauborg, tidligere lærer og nu forsker med ph.d. i didaktik og klasseledelse.

Rutiner er vigtige

God klasseledelse kan bedrives på mange måder, pointerer forskeren. Mange træk ved det at udøve klasseledelse går på tværs af klassetrin, men nogle aspekter vil variere afhængigt af klassetrin.

»For eksempel viser studier af succesfulde klasseledere i indskolingen, at de vægter det at etablere rutiner højt. Det vil man formentlig ikke gøre i lige så høj grad i udskolingen. Succesfulde klasseledere i udskolingen vægter ofte højt at arbejde for at motivere eleverne til at deltage aktivt i undervisningen, for eksempel ved at involvere dem i de didaktiske overvejelser bag undervisningen«, siger Helle Plauborg og understreger vigtigheden af at afrunde en lektion grundigt.

»Det er en god ide at gøre status på undervisningen for eksempel ved at bede eleverne give tilbagemeldinger på, hvad de har brug for uddybende forklaringer på eller mere træning i for at komme videre med det faglige indhold, de beskæftiger sig med«, siger Helle Plauborg og forklarer, at det også handler om at trække tråde til det, det var tanken, at eleverne skulle lære.

Skab det rette rum

Klasseledelse handler desuden om at skabe et fysisk rum, der giver eleverne mulighed for at arbejde på forskellige måder og i forskellige tempi, forklarer forskeren.

»Det er vigtigt at indrette klasserummet på måder, som også gør det til en arbejdsplads for eleverne, så de ved, hvor de kan finde relevante materialer og nye opgaver, hvis de bliver før færdige, og hvor det er tydeligt, hvordan man kan arbejde på forskellige måder i rummet«, siger hun.

Læs mere

folkeskolen.dk/klasseledelse

Powered by Labrador CMS