"En sommerlejr er en stor oplevelse, og jeg kunne bruge meget af det, jeg har lært som studerende", fortæller Stinne Barslund, der netop er kommet hjem fra Grønland.

En aha-oplevelse i Grønland

»For tiden har jeg kun undervisning få timer om ugen. Jeg savner udfordringer, og jeg har overvejet at arbejde ved siden af mine studier. Men så fandt jeg opslaget fra Foreningen Grønlandske Børn om deres sommerlejr«.

Publiceret

FAGLIG 
FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Stinne Barslund, 
lærerstuderende på fjerde år påprofessionshøjskolen Metropol på Frederiksberg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som lærerstuderende på professionshøjskolen Metropol på Frederiksberg var beslutningen om at stikke af en hel måned til Grønland ikke svær for 24-årige Stinne Barslund. Hun har for andet år i træk brugt sin sommerferie på at arbejde som frivillig med grønlandske børn for at sætte praksis på sin teori fra lærerstudiet.

»Jeg lavede mange aktiviteter med de deltagende børn og unge, blandt andet akroyoga, som var nyt og spændende for dem. Som lejrleder skulle jeg også løse konflikter og styre økonomien. Jeg kom også ud for, at der skulle foretages en underretning«, siger Stinne Barslund, der fik god brug for sin viden om, hvordan man som lærer skaber gode relationer til sine elever.

»Som regel kunne vi tale med børnene, så konflikter ikke udviklede sig. Det er et lille samfund med meget vold, alkohol og seksuelt misbrug. Vi prøvede at give dem en tryg relation til voksne, det er der mange, der ikke har«, forklarer Stinne Barslund.

Som lejrleder havde hun i år ansvaret for lejrens 16 frivillige, der kom fra hele verden, og de cirka 200 børn i den nordgrønlandske by Qaanaaq, hvor sommerlejren fandt sted.

»Det var spændende og udfordrende, og jeg føler, at jeg fik brug for en masse af det, jeg har lært på studiet, så det lagrer sig i rygmarven. Og da jeg kom til Danmark igen, sov jeg nærmest to uger i træk«, siger Stinne Barslund, der har matematik, musik og idræt som linjefag.