Steen Polk fra Danmarks Specialpædagogiske Forening, Christina Voigt fra Læsekonsulenternes Landsforening/Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger og Bjarne Nielsen, Pædagogiske Psykologers Forening, er tre af de skribenter, du vil møde på folkeskolen.dk/PPR
Steen Polk fra Danmarks Specialpædagogiske Forening, Christina Voigt fra Læsekonsulenternes Landsforening/Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger og Bjarne Nielsen, Pædagogiske Psykologers Forening, er tre af de skribenter, du vil møde på folkeskolen.dk/PPR

Nyt netværk kan give et indblik i det brede arbejde i PPR

Billedet af PPR som et sted, hvor psykologer skriver rapporter om børn, kan få et skud for boven, når arbejdsområdet fra dag får sit eget faglige netværk på folkeskolen.dk. Medarbejdere kan bruge netværket til at fortælle om mangfoldigheden i PPR.

Publiceret

Tilmeld dignyhedsbrevet

Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet fra PPR-netværket i den gråboks til højre på folkeskolen.dk/PPR eller via din profilside påfolkeskolen.dk - så kan du vælge imellem at få en mail leveret tildin indbakke, når der er nyt eller hver anden uge med alle nyeartikler og indlæg.

Skriv tilredaktionen

Hvis du har ideer til artikler på PPR-netværket, kan du skrivetil journalist Henrik Stanek på PPR@folkeskolen.dk. Vi hører altidgerne fra dig.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra i dag har medarbejdere i landets pædagogiske psykologiske rådgivninger deres eget faglige netværk på folkeskolen.dk. Her vil der komme artikler om, hvad der sker i PPR-verdenen, og læserne kan både udveksle tanker og erfaringer, og ikke mindst kan de fortælle hinanden, hvad der fungerer godt hos dem.

Det nye PPR-netværk er etableret i samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. Bjarne Nielsen, formand for Pædagogiske Psykologers Forening, ser frem til, at der kommer større fokus på PPR.

"Vi håber, at netværket kan skabe mere viden om, hvordan vi arbejder i PPR, så vi kan inspirere hinanden på tværs af kommunerne. Vi vil gerne tegne et andet billede af PPR, end at det blot er psykologer, som skriver rapporter om børn. Det gør vi også, men vi er også med i det forebyggende arbejde ude på skolerne", siger han.

Christina Voigt håber, at også lærere vil læse med.

"Jeg bruger blandt andet fagbladet Folkeskolen til at få indblik i, hvad lærere er optaget af, og nu kan det vende den anden vej, hvor vi giver dem indblik i den verden, vi arbejder i".

Bjarne Nielsen fra Pædagogiske Psykologers Forening ser også perspektiver i, at netværket er åbent for alle.

"Folkeskolen.dk har utrolig mange læsere, både lærere og andre skoleinteresserede. Det er en enorm gruppe, som det er vigtigt at inspirere: 'De gør sådan i en den og den kommune, måske er det også noget for os.' Der er en god udviklingskraft i at få praksiseksempler frem", siger psykologernes formand.

Det betaler sig for kommunerne at satse på et kvalificeret PPR

Det betaler sig for kommunerne at satse på et kvalificeret PPR

Det vil være nyttigt, at lærere, skoleledere og forældre stiller forventninger og krav til deres lokale PPR, mener Bjarne Nielsen.

"Som alle andre er vi presset på tid, men læsekonsulenter er dygtige til at formulere sig. Det er de også i de andre specialpædagogiske foreninger. Vores medlemmer er vant til at formidle på skrift, og som foreninger har vi en opgave med at få dem til at skrive indlæg, så netværket ikke 'bare' bliver bestyrelsernes talerør", siger Christina Voigt.

Bjarne Nielsen peger på, at indlæggene ikke behøver være forkromede.

"Vores medlemmer er vant til at dække sig ind med teorier og forskningsrapporter, men her er det nok, at de fortæller om deres gode erfaringer. Indlæggene skal naturligvis være til at læse for andre, men budskabet er vigtigere end formen", siger han og lover at motivere medlemmerne af Pædagogiske Psykologers Forening til at bidrage med deres viden, når han møder dem på kurser og til foreningens generalforsamling.

PPR-medarbejdere bør have en masse at byde ind med

PPR-medarbejdere bør have en masse at byde ind med

Steen Polk er ikke selv flittig til at skrive indlæg på andre netværk og blogs. Men han vil anstrenge sig for at bidrage til PPR-netværket.

"Jeg er nødt til at gå foran som et godt eksempel, men vi er så mangfoldige i PPR, at folk bør have nok at byde ind med, siger Steen Polk og peger på inklusion som et emne, der bør være masser af debat i.

"Lærerne skal vide, at de ikke står alene. Vi kan blandt andet hjælpe med at kvalificere holddeling og fleksible undervisningsmodeller Derfor tror jeg også, at de vil læse med. Vi kan både få gode eksempler frem, og vi kan diskutere, om der er lovgivning, som forhindrer inklusion. Det kan for eksempel være kravet om aldersbestemt klassedeling", siger Sten Polk.

Det nye PPR-netværk finansieres af en udviklingspulje i DLF. Pengene dækker redaktionelle artikler, webudvikling og markedsføring af dette og otte andre nye netværk, og indholdet redigeres efter samme armlængdeprincip som resten af folkeskolen.dk og er altså ikke udtryk for DLF's holdning.

Powered by Labrador CMS