Maria Møller Laursen og Anne Louise Vesterholm savner i den grad at kunne få undervisning i håndværk og design i værkstederne. "Det er umuligt at lære det håndværksmæssige, når vi ikke kan mærke materialernes modstand", siger de.

H&d-studerende kæmper med at lære faget uden værksteder

Kommende håndværk og designlærere, der skal til eksamen til sommer, har ikke haft mange timer ved høvlebænken. "Det her fag kan ikke læres ved en computer", siger to studerende og en underviser. "Vi gør alt, hvad vi kan", siger ledelsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Håndværk og design i læreruddannelsen er i forvejen et presset fag. Gentagne gange har studerende, undervisere og de modtagende skoleledere peget på, at det er meget svært for de studerende at få greb om teknikkerne til bløde og hårde materialer plus designteknikker på kortere tid, end man tidligere havde til enten sløjd eller håndarbejde. Nu har corona-nedlukningerne så gjort faget endnu mere presset.

Læreruddannere i h&d: Valgfaget gør sikkerhedskursus uundværligt

"Vi har jo ikke kunne komme i værkstederne hele foråret sidste år, og nu har vi igen været hjemme siden før jul. Vi kan jo godt læse om, hvordan man slår et søm i et bræt, men man er altså nødt til at erfare modstanden i materialerne, hvis man skal kunne lære det fra sig", siger Anne Louise Vesterholm.

Hun og hendes studiemakker Maria Møller Laursen er på tredje og sidste semester af undervisningsfaget håndværk og design og dermed også sidste semester af deres læreruddannelse på UCL i Jelling. De er mildest talt bekymrede for eksamen til sommer og for, hvor meget de kan, når de bagefter skal ud og undervise i skolen.

"Vi begyndte faget sidste år i uge 8, og under første nedlukning havde vi stort set ingen undervisning. Vi troede, at vi ville få erstatningsundervisning. Men da vi gik til ledelsen, sagde de, at det var der aldrig blevet lovet. Nu får vi noget, men det kan jo slet ikke sammenlignes med at være seks timer i værkstedet om ugen, plus at vi ofte sad der et antal timer inden for at arbejde selv", fortæller Maria Møller Laursen.

"Vi mangler en hel masse viden. Teoretisk er det fint, men håndværksmæssigt er det katastrofalt. Jeg er med på, at alle gør, hvad de kan. Men jeg synes virkelig, at man burde give os en chance for at få timerne ind, fx ved at rykke eksamen", siger Anne Louise Vesterholm.

Kommer til at mangle det håndværksmæssige

De studerendes underviser i Jelling, lektor Ove Eskildsen er helt på linje med de studerende.

"Grundlæggende kan man sige, at virtuel undervisning ikke passer sammen med håndværk og design. Selvfølgelig er der en teoridel, der kan gå an, men teorierne i håndværk og design er altid bundet op på noget praksis, så det bliver bare ikke rigtigt godt at forsøge at undervise i det uden at have håndværket med".  

H&d-studerende: Mere tid ved sav og symaskine

Ove Eskildsen har været med i udviklingen af håndværk og design og står som et af fagets faglige fyrtårne. Han vurderer, at to tredjedele af den samlede undervisning handler om håndværksmæssige færdigheder. Han har allerede tidligere givet udtryk for, at det er svært for de studerende at nå det hele i undervisningen, og med de to nedlukninger er det virkelige en udfordring.

"Jeg er bekymret for, at de kommer til at mangle de grundlæggende håndværksmæssige kompetencer. Vi prøver, så vidt det er muligt, at lave nogle virtuelle håndværkmæssige instruktioner, men det er ikke det samme".

Vi troede, vi kunne give erstatningstimer

Ove Eskildsen gik efter første nedlukning til ledelsen for at forsøge at sikre de studerende erstatningstimer, Først fik han ja, men så fik han nej, fordi det generelt er besluttet, at man ikke giver erstatningstimer.

Uddannelsesleder i Jelling Anette Falk har i den grad forståelse for udfordringerne for de praktisk-musiske fag.

"Jeg kan sagtens forstå, at det er svært, særligt for de praktisk-musiske fag. Og lige præcis i håndværk og design og musik er det bare virkelig svært at løse. Det er korrekt, at vi i foråret troede, at vi kunne give de studerende erstatningstimer. Jeg tror, vi alle sammen var så naive at tro, at det kun var den periode, og så kunne vi nå at hente timerne", fortæller hun. Men virkeligheden blev en anden, og det er samme regler for alle fag. Der gives ikke erstatningstimer.

Men når det er sagt, så har UCL faktisk nu vurderet, at situationen er så kritisk for de praktisk-musiske fag og laboratoriefagene, at de studerende der skal til eksamen til sommer igen må komme i værkstederne - dog med en række restriktioner.

"Vi har identificeret kritiske aktiviteter, og der hører håndværk og designstuderende, der skal til eksamen til sommer, ind under. Det betyder, at de kan komme tilbage i værkstederne, men med afstand, og kun sammen med deres underviser. Det er ikke nogen let øvelse, det her".

Det betyder i praksis, fortæller de studerende og Ove Eskildsen, at holdet er delt i to, som så kommer i værkstederne på skift. Så de har kun halvt så meget tid i værkstederne, som de normalt ville have haft.

Vil nødigt reducere i eksamenskravene

På landsplan kigger professionshøjskolerne i øjeblikket på, om man vil anbefale at reducere i kravene til eksamen.

"Men vi vil meget nødig gå ned ad den vej. Musik og håndværk og design er klart mest udfordret, men det er også fag, der er meget eftertragtede ude på skolerne, og jeg kan så godt forstå, hvis de studerende er bekymrede for, om de kan klare eksamen. Men samtidig er det jo ikke godt for dem at komme ud med en reduceret eksamen".

Annette Falk fortæller også, at der i ledelsen bestemt er velvilje i forhold til ekstra undervisning, men hun understreger samtidig, at det er svært at få til at gå op praktisk, og det er dyrt. "Vi gør alt, hvad vi kan, men vi kan ikke trylle".

Ove Eskildsen underviser kun 80 procent, så han kan godt finde tid til ekstra undervisning, men han understreger, at det jo også er et praktisk puslespil i forhold til værksteder og anden undervisning.

I det mindste en god praktik

De studerende er også bevidste om udfordringerne.

"Jeg har også en bacheloropgave, som er blevet forsinket af, at vi ikke har kunne lave vores fokusgruppeinterview på skolerne, der har været lukket ned. Men hvis de tilbyder undervisning på en lørdag, så kommer jeg", siger Maria Møller Laursen.

Hun er meget taknemmelig for at hun nåede at have fysisk praktik på en skole med et helt nyt h&d-lokale med symaskiner til alle. Hun havde fuldt skema i håndværk og design fra mandag til fredag, og nåede både at vådfilte og sy et net og en makeuppung og afprøve en masse teknikker.

"De seks uger har været langt mere givtige, end al den tid jeg har haft onlineundervisning, også fordi jeg ramte en skole med en virkelig dygtig håndværk og designlærer, som lærte mig en hel masse".

Og begge studerende er enige om, at de vil være klar til at tage al den efteruddannelse, de kan få overtalt deres kommende skoleledere til.

"Ove er en kæmpe vidensbank og sindssygt dygtig, jeg bliver aldrig så dygtig som han er. Derfor er det jo også brandærgerligt at gå glip af hans undervisning. Jeg håber så meget, at jeg kan komme til at tage nogle af de efteruddannelseskurser, han står for", siger Anne Louise Vesterholm. Maria Møller Laursen har samme indstilling.

"Men jeg er da bange for, at vi kommer til at blive set som corona-årgangen. For når jeg taler med skoler, som glæder sig til at få en håndværk og design-uddannet lærer, sidder jeg da og tænker, at jeg jo nærmest ingen undervisning har fået. Der var så meget jeg ville ønske, at jeg havde nået. Og nu kan jeg så starte med at sige til dem, at jeg gerne vil på efteruddannelse".