Dansk-, engelsk- og geografilærer i udskolingen Helle Simonsen blev interviewet på scenen om sine erfaringer med det interaktive undervisningsmateriale.

Lærere til konference om kærestevold

’Kærestevold har intet med mig at gøre’ vil de fleste udskolingselever nok sige. Men hvor kommer volden så fra, og hvordan kan lærere hjælpe elever med at håndtere afmagt, inden det udvikler sig? Mary Fonden sætter respekt på skemaet.

Publiceret
Der var rig mulighed for at få redskaber i rygsækken til en kærlig snak ind i klassen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Knoerne bliver stramme og hvide, som han spænder hånden sammen til en knytnæve. Afmagten vokser, og ord er ikke længere tilstrækkelige til at forklare den dybe frustration, han mærker for sin kæreste. Han hæver sin knytnæve og ser forskrækkelsen i kærestens øjne, mens knoerne rammer murstensvæggen med en sådan fart, at en knogle brækker.

Konferencier, tv-vært, Hans Pilgaard delte ud af personlige oplevelser i går, da Mary Fonden, Center for Familieudvikling og Ole Kirk's Fond holdt konferencen 'Respekt på Skemaet', som er et led i projektet Kærlig Talt. Projektet har udarbejdet interaktivt undervisningsmateriale til udskolingen, som handler om respektfuld og kærlig kommunikation, og målet er at forebygge kærestevold.

For hvordan kan vi lære børn og unge at tale om deres følelser, før det udvikler sig til vold? Det var spørgsmålet til konferencen, hvor Hans Pilgaard var ordstyrer. Psykolog Mattias Stølen Due delte viden om, hvorfor mennesker bliver aggressive, og lærer Helle Simonsen fortalte om sine erfaringer med undervisningsmaterialet.

"Livet er fyldt med svære følelser. Vi har alle prøvet at koge over og sige noget, vi ikke mener. Respektfuld kommunikation er svær, for det kræver, at vi holder hovedet koldt i situationer med afmagt og frustration, hvor det kan virke meget svært at holde hovedet koldt. Projektet har fokus på det, som kommer før vold. Hvis vi kommer det i forkøbet, kan vi forebygge volden", sagde kronprinsesse Mary i sin åbningstale.

Nyt undervisningsforløb skal forebygge kærestevold

Følelser bringer lærer og elever sammen

Undervisningsmaterialet er bygget op over 16 lektioner og består af små film og case-diskussioner samt et video-talkshow med Mikkel Kryger som vært. Her inviterer han kendte unge danskere ind til snakke om deres oplevelser med afmagt, og hvordan de på godt og ondt har håndteret den. Læreren Helle Simonsen, der nu arbejder på Risbjerg Skole i Hvidovre, kan kun anbefale undervisningsmaterialet til andre lærere.

"Jeg synes i høj grad, at udskolingen - midt i afgangsprøver og faglighed - har manglet undervisningsmateriale i sociale færdigheder. Det er virkelig vigtigt, at vores fremtidige borgere ved, hvordan man taler respektfuldt til hinanden, og hvordan man holder hovedet koldt og ikke bliver voldelig, når man er vred. Det her projekt har også virkelig været med til at samle klassen og knytte mig tættere til dem", siger Helle Simonsen.

For når der skal åbnes op om de helt inderste tanker og følelser, er det ikke altid nok med et talkshow og en animationsfilm. Helle Simonsen har selv måttet komme på banen med egne oplevelser for at få eleverne i klassen til at åbne mere op. Men eleverne bliver inspireret til at smide tabuet om følelsessnak, når fodboldspilleren Mathias 'Zanka' Jørgensen fortæller personlige anekdoter fra græsset om tidspunkter, hvor han er ved at miste besindelsen, siger læreren.

"Materialet gør virkelig meget af arbejdet for mig. Det er en god måde at få de hormonfyldte udskolingselever til at åbne op og få afløb om følelser, de ellers ville skulle rumme alene", sagde Helle Simonsen fra scenen.

Når vi bliver til pindsvin

På kursus i nedtrapning af vold: Fastholdelse må aldrig blive en slåskamp

Pindsvin, der vender ryggen til hinanden, fordi de kommer til at gøre skade på hinanden med piggene, når de prøver at komme tæt på hinanden. Sådan beskriver psykologen Mathias Stølen Due den situation, der opstår, når vi mennesker oplever frustration, vi ikke kan sætte ord på. Så reagerer vi uhensigtsmæssigt og gør det hele meget værre. For så har vi ikke kun det problem, at vi er kede af det, men også det problem, at problemet med at kommunikere følelserne ordentligt skubber folk omkring os væk. Den uhensigtsmæssige kommunikation kan nemlig blive aggressiv og i værste tilfælde, vold.

"Jeg har utrolig meget ydmyghed og respekt for lærere, der har børnenes trivsel i deres hænder. Det er enormt svært for mennesker at kommunikere hensigtsmæssigt og endnu sværere for unge mennesker, der lever i et præstationspres, hvor man konstant bliver mindet om ens egen utilstrækkelighed, når andres lykkelige Facebook-posts ruller på skærmen", sagde Mathias Stølen Due.

"Jeg håber, dagen i dag kan give nogle redskaber til lærerne om, hvordan man kan styrke sunde relationer og sund kommunikation blandt eleverne. Man kan holde meget smerte ud som menneske, hvis man ved, hvordan man stopper den. Afmagten kommer, når man ikke kan se nogen udvej. Og det kan ende i vold", siger han.

Efter oplæggene skulle deltagerne i workshops og lave øvelser, som kan give inspiration til, hvordan man bedst får den kærlige snak indprentet hos de unge. Problemstillingen er aktuel for to skolepædagoger i en specialklasse, Pia Christensen og Kim Olsen, der var til konferencen.

"Hver dag er der elever, der har svært ved at fortælle os og de andre, hvordan de har det. Den frustration kan være svær at håndtere, så jeg håber, øvelserne og oplæggene i dag kan give os lidt mere viden på området", siger Kim Olsen.