7 ting vi faktisk ved om volden i skolen... og noget vi ikke ved
Elevers grænseoverskridende adfærd er endnu engang kommet på den politiske dagsorden, og det har fået forklaringerne og løsningsmodellerne til at stå i kø. Men hvad ved vi egentlig om vold i skolen, og er der belæg for de mange synspunkter, der florerer i debatten?
Flere sanktioner, flere lærere, flere penge eller strammere integrationslovgivning.
Annonce:
Vold i skolen er igen til debat, og forslagene til, hvordan folkeskolen
bliver et trygt sted for lærere og elever, er lige så mange og forskelligartede som forklaringsmodellerne.
Andre ville pege på forholdene i skolerne, lærernes
kompetencer, andelen af elever med særlige behov osv.
En del af debatten bygger på fakta, men flere steder ville
det nok være på sin plads at udskifte udråbstegn med spørgsmålstegn. For der er
meget, vi ved om vold i skolen, men der er også meget, vi ikke ved.
Annonce:
I et forsøg
på at udrydde de værste myter og misforståelser har vi samlet nogle faktuelle oplysninger,
så du kan få et overblik over, hvad der er op og ned med vold i skolen.
Tallet har ligget nogenlunde stabilt de seneste år.
Blandt eleverne er det knap hver anden, der mindst én gang på et år bliver
udsat for udadreagerende adfærd som vold, slåskampe, ødelæggelse af ejendele,
råben, truende adfærd og truende sprog fra andre elever, viser
en rundspørge foretaget blandt forældre til skolebørn.
Annonce:
Spørger man lærerne, oplever 11 procent, at der dagligt er voldelige episoder imellem eleverne, 30 procent oplever det en gang om ugen, imens 25 procent oplever det en gang om måneden, viser en undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
Kilde: Medlemsundersøgelse fra Danmarks Lærerforening
2) Mange episoder er alvorlige
Folkeskolens omfattende gennemgang af tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet
sidste år viste, at episoderne kan være meget alvorlige. Over en periode på tre
år vurderede Arbejdstilsynet på deres stikprøvekontroller, at forholdene på 46
skoler var så alvorlige, at
de var decideret “sundhedsskadelige” viste gennemgangen.
Lærere bliver udsat
for skaller, trusler, slag og spark, og der bliver også kastet sakse, sten og
andre hårde genstande efter dem, kunne
man læse i tilsynsrapporterne.
Annonce:
3) Konsekvenserne er oftest psykiske
Selvom de
voldsomme episoder med eleverne ofte er fysisk grænseoverskridende, er det oftest
den psykiske belastning, der rammer lærerne hårdest. Det fremgår af en rapport fra 2018,
lavet af Institut for Arbejdsmedicin.
”Selv de lettere tilfælde af vold sætter vores nervesystem i alarmberedskab. Det sker helt automatisk, og hvis det ikke bliver håndteret, så man kan føle sig tryg, når man er på arbejde, så vil man over tid blive ramt af stress. Og det er uanset, om man bliver spyttet i ansigtet, skal gå imellem to elever, der oppe at slås eller bliver kaldt noget krænkende”. Det har Lars Lidsmoes, der er konsulent i psykisk arbejdsmiljø i Danmark Lærerforening, udtalt til folkeskolen.dk.
I et
notat fra KL, der kom i kølvandet på sagen om vold blandt elever på Borup
Skole sidste år, melder ti udvalgte skoleforvaltninger også om en generel
stigning i vold og voldsomt sprogbrug.
5) ...
men volden er ikke blevet grovere
På trods af at de meget alvorlige tilfælde af vold og
krænkelser fylder i de landsdækkende medier, oplever kommunerne ikke
en stigning i antallet af tilfælde med meget alvorlig vold og seksuelle
overgreb, som dem, der kendetegnede Borup Skole-sagen, lyder meldingen fra
kommunerne i KL's notat.
6) De voldsomme elever er oftest små og
specielle
Der er forskel på volden i samfundet og volden i skolen.
Indenfor skolens mure er den typiske voldsudøver nemlig sjældent særlig stor eller
særlig gammel. Seneste
medlemsundersøgelse fra DLF viser nemlig, at 51 procent af de ansatte i
indskolingen oplever voldsomme episoder mindst en gang om året. Ofte hyppigere.
Besvarelserne fra lærerforeningens medlemmer viser også gang på gang, at
andelen af voldsomme episoder er langt højere blandt elever i specialklasser og
på specialskoler. Her oplever hele 74 procent af lærerne vold mindst en gang om
året. Hele 30 procent er udsat for fysisk vold hver dag eller hver uge. Det samme gør sig gældende for 4 procent af lærerne på almenområdet.
7) Voldens årsag er en gråzone
Er det de lange skoledage, elever med uopdagede diagnoser, dårlig
opdragelse, det nye børnesyn, lærere der er for uerfarne og/eller dårligt
uddannede eller uro i klasserne, der er årsagen til voldsomme hændelser i
skolen? Det korte svar er, at det er der ingen, der ved med sikkerhed.
Det kan
være det hele eller ingen af delene. I hvert fald, hvis man vil bygge sine udsagn
på evidens og ikke anekdoter. Spørger man medlemmerne af Danmark Lærerforening, mener
tre ud af fire, at forklaringen er “manglende støtte til elever med særlige
behov” og to ud af tre peger også på “mistrivsel hos den enkelte”, viser den
seneste medlemsundersøgelse. Respondenterne peger også i mindre grad på andre
faktorer som manglende konsekvenser, tid, støtte og resurser som en del af forklaringen.
Kilde: Medlemsundersøgelse fra Danmarks Lærerforening
8) Elevers etnicitet betyder (måske) ikke
noget
Statsminister Mette Frederiksen (S) og undervisningsminister
Mattias Tesaye (S) har for nylig koblet andelen af vold i skolen til elever med
ikke-vestlig herkomst. Det er en hypotese, som er blevet behandlet grundigt af
Berlingske, men
flere eksperter påpeger, at der endnu ikke er undersøgelse, der peger på en
tydelig sammenhæng.
Om man overhovedet kan tale om et sammenfald imellem andelen af
voldelige episoder og elever med ikke-vestlig baggrund, er der foreløbigt en vis
uenighed om.
9) Hvad mener vi egentlig med vold?
Vold, voldsomme episoder, mindre voldsomme hændelser eller udadreagerende
adfærd? Debatten om vold i skolen beskæftiger sig med alt fra fødselsdagstæsk i
skolegården til indskolingselever og specialelever, der lader sine frustrationer
gå ud over sin klasselærer. Det kan gøre det svært at tale om, hvordan problemet
skal løses. For hvad er det egentligt vi taler om?
I 2023 deltog 1.600 lærere i
quiz’en ”er det vold?” på folkeskolen.dk. Besvarelserne
pegede på, at hver 10. lærer havde en anden tærskel for, hvad der skal
opfattes som vold, end lærerforeningens arbejdsmiljøekspert. I 2018 bemærkede
forskere desuden en betydelig forskel i resultaterne, når man udspurgte lærerne
om deres oplevelser med vold på forskellige måder.
I
undersøgelser, der blot brugte betegnelsen 'vold', mente kun knap 20 procent
af lærerne, at det var noget, de havde erfaringer med. Men når lærerne bliver spurgt til, om de har oplevet fx spark, slag,
skub, benspænd, kast med genstande, bid, niv, krads og spyt, svarede halvdelen af lærerne ja. Paradokset dækker dels
over en forråelse blandt lærerne, der gradvist hæver tærsklen for, hvad de lader
sig udsætte for, mener eksperter. Det skyldes blandt andet en tendens til at se
situationen fra elevernes perspektiv.
Som Michael Dam, tilsynschef hos
arbejdstilsynet formulerer det: ”Det kan være svært at tale om, at man bliver
udsat for vold, når det er børn, der udøver det. Så taler man måske mere om
udadreagerende adfærd og fokuserer på det som et pædagogisk problem. Men uanset
hvad er det et arbejdsmiljøproblem”, siger Michael Dam.