Specialpædagogik
Ministeriet har kigget specifikt på, hvor stor en del af de børn, der går i helt almindelig børnehave, der starter i specialtilbud, når de bliver gamle nok til at komme i skole.
Foto: VioletaStoimenova/istock
Flere børn starter deres skolegang i et specialtilbud
Undervisningsministeriet påpeger, at stadig flere elever starter i specialundervisning ved skolestart - stigningen er dog kun fra 1.140 børn i 2018/19 til ca. 1.320 børn i 2022/23.
Andelen af børn, der går direkte fra en almindelig børnehave til skolestart i specialundervisning, er steget, påpeger Børne- og Undervisningsministeriet på baggrund af en ny analyse.
Der er dog tale om en meget beskeden stigning fra ca. 1.140 børn i 2018/19 til ca. 1.320 børn i 2022/23 eller fra 2,5 procent af skolestarterne til 2,8 procent.
Mange af de børn, der starter deres skolegang i et specialtilbud, har gået ekstra længe i børnehave. Det gjaldt 22 procent af de børn, der gik fra børnehave til specialundervisningstilbud i 2022/23. Dét tal er dog faldet siden 2018/19.
Når børnene kommer i 4. klasse, er endnu flere flyttet til specialskole eller specialklasse. Blandt børnehaveklasseårgangen fra 2018/19 var 4,5 procent af de elever, der gik i en almindelig børnehave, da de var små, indskrevet i specialundervisningstilbud i 4. klasse.
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor mange elever der starter i specialskole direkte fra deres almindelige børnehave. Det gælder lige under 1 procent af børnene i Thisted og Gentofte, men godt 7 procent i Stevns Kommune.
Der er også en gruppe, der går børnehaveklassen om. Det gjaldt godt 2 procent af skolestarterne fra 2018/19, der gik i en almindelig børnehaveklasse. I specialundervisningstilbud er
andelen af omgængere ca. dobbelt så stor.
Det er derimod ikke almindeligt, at børn først går i et år i en almindelig børnehaveklasse og så starter forfra i en specialklasse.