Debat
Børn skal kunne gå gennem en hel skoledag uden at høre en eneste skideballe, mener lærerstuderende Mads Hjort-Gravesen.
Foto: Gettyimages
Lærerstuderende: Jeg troede, at jeg skulle blive verdens bedste til at arbejde med individer. Men jeg er blevet klogere
Folkeskolelærere er mirakelmagere, men det er ikke nok, skriver lærerstuderende Mads Hjort-Gravesen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Klokken ringer,
og klassen vælter ind i klasselokalet. To elever diskuterer højlydt, én smider
sin taske på gulvet, og en anden har glemt sin bog. Læreren tager en dyb
indånding – for nu skal vedkommende gøre det umulige: undervise, støtte,
håndtere konflikter og skabe tryghed. Hver dag udfører folkeskolelærere små
mirakler. Men de er ikke nok.
I mange år har vi
råbt og skreget på flere ressourcer til den danske folkeskole. Flere penge
ville gøre en stor forskel. To-lærer-ordninger, bedre materialer og mindre
klasser er da også gode investeringer. Men vi kan simpelthen ikke tillade os at
sidde med hænderne i skødet og vente på, at politikerne løser problemet. Vi
skal tale om noget, vi har indflydelse på: vores egen faglighed.
En meget stor del
af vores faglighed - måske den største - handler om relationsarbejdet. Her tror
jeg, at opfattelsen af skældud er meget central.
Børn skal kunne
gå gennem en hel skoledag uden at høre en eneste skideballe. Det lyder måske
utopisk, men forskning viser, at skældud ikke er særlig effektivt. De fleste
ved det jo godt, når man oplever, at man skælder det samme barn ud flere gange
om dagen. Vi ved også, at skældud frigiver stresshormonet kortisol, som hæmmer
indlæring – også for de børn, der blot overværer det.
Vi skal gøre det
til en vane at tænke: "Hvad kunne jeg have gjort i stedet?" Det kunne
være en rolig samtale eller en venlig og smilende irettesættelse.
Hvis læring skal
lykkes, skal skolen være sjov
For mig er en
helt afgørende faktor for, hvor stor en succes jeg oplever, når jeg underviser,
at jeg kan se, at børnene er glade. Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor de
skulle lære bedre af at kede sig end af at have det sjovt.
Da jeg startede på
læreruddannelsen, fandt jeg hurtigt ud af, at de matematikmetoder, jeg selv var
blevet undervist med, var forældede. Standardalgoritmer blev afskaffet for 30
år siden. De er nemme at undervise i, men de er ikke sjove.
Eleverne skal have
mulighed for at undersøge noget, de finder interessant, bygge en bro af
mælkekartoner, og nogle gange skal de måske bare have lov til at hygge sig og
lege en fællesleg med deres søde lærer.
Fællesskabet
bærer individet
Da jeg startede
på læreruddannelsen, var jeg overbevist om, at jeg skulle blive verdens bedste
til at arbejde med individer, fordi jeg som vikar oplevede, at relationsarbejde
var min store styrke. Det er dog gået op for mig, at det bedste, man ofte kan gøre
for at støtte et barn, er at styrke det fællesskab, barnet er en del af.
Når et barn har
det svært, leder vi tit efter forklaringer: Har forældrene fejlet? Er der en
diagnose? Hører barnet overhovedet til i folkeskolen? Måske er nogle af
forklaringerne sande, men de bringer os ikke videre. Det, vi har indflydelse
på, er, hvad vi selv gør i klassen og sammen med barnet.
Jeg ønsker mig en folkeskole, hvor alle kan trives. Som
lærere og kommende lærere bliver vi nødt til tro på, at vi kan ændre
folkeskolen til det bedre, men udfordringerne er meget komplekse. Flere kan
mere end én, og derfor er det nødvendigt, at man øver sig sammen og reflekterer
over sin læring sammen.
I vores tid er stilstand tilbagegang, og jeg tror, at det
er derfor, mange lærere oplever sig ude af stand til at håndtere stadig flere
af de problemer, de møder. Det kræver ikke et mirakel, men en ny kultur, hvor
ingen lærer er alene, men alle er i udvikling.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk