Undervisningsminister Christine Antorini fastholder, at elverne vil lære mere, hvis de får flere timer af god kvalitet.

Minister protesterer over timetals-konklusion

Efter en glad dag, hvor den danske folkeskole rykkede op i den flotte ende af de internationale undersøgelser, udsendte Undervisningsministeriet i aftes en pressemeddelelse om, at medierne har fejlfortolket rapporterne til at vise, at antallet af timer ikke er afgørende for elevernes resultater. Men forskerne føler sig ikke fejlfortolket.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskere: Danske elever i 4. klasse læser i top 5

"Vi blev lidt overraskede over konklusionen, at flere timer ikke gjorde eleverne dygtigere", forklarer børne- og undervisningsminister Christine Antorini. "Og så kiggede vi i den internationale rapport, som henviser til international forskning, som siger, at flere timer af god kvalitet gør eleverne dygtigere".

"Og vi har jo netop fremlagt et reformudspil, hvor vi siger, at eleverne skal have flere timer af god kvalitet".

Pressemeddelelsen citerer den internationale Timss-rapport for, at "If everything else about schooling was equal and of high quality, more instructional time should result in increased student learning" - altså hvis alt andet vedrørende skolen var lige og af høj kvalitet, bør mere undervisningstid resultere i øget læring.

Professor Peter Allerup, der har stået i spidsen for den danske del af Timss-undersøgelsen i matematik og natur/teknik medgiver da også, at det altid vil være en fordel at give mere undervisning af rigtig høj kvalitet. Men der er intet, hverken i de nationale eller de internationale Timss- og Pirls-undersøgelser, der underbygger, at et øget timetal giver bedre resultater.

Professor: Lærerens indsats er årsag til fremgang i Timss

"Vi har et enkelt resultat, der viser, at lektielæsning giver bedre resultater i natur/teknik, så hvis man afsætter tid specifikt til lektier, vil det formentlig give en effekt. Men det afhænger af, hvad man bruger tiden til", understreger Peter Allerup.

Men hverken i de internationale rapporter eller i de ældre undersøgelser, Undervisningsministeriets citater henviser til, finder Peter Allerup dokumentationen for, at der er en direkte sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer og elevernes præstationer.

Det, som både han og lederen af Pirls-undersøgelsen i læsning, Jan Mejding, fremhæver, er at der er et enormt spænd mellem antallet af dansk, matematik- og natur/tekniktimer, som de danske 4.-klasser modtager i dag.

"Der er et spænd mellem 62 og 240 timer, og så diskuterer man effekten af at lægge et lille antal ekstra timer oveni", siger Peter Allerup og husker tilbage til Bertel Haarders første periode som undervisningsminister, hvor der blev tilført en ekstra dansktime i 3. og 4. klasse. Efterfølgende kunne forskerne ikke dokumentere nogen effekt.

Læs mere

Ministeriets pressemeddelelse