Læsning
0   704

Forskere: Danske elever i 4. klasse læser i top 5

Med en lille portion god vilje kan DPU-forskerne bag den internationale Pirls-undersøgelse i dag konkludere, at danske børn er kommet i den internationale top 5 rent læsemæssigt. Kun fire lande – Hong Kong (Kina), Rusland, Finland og Singapore – ligger nemlig signifikant over Danmark.

Seks andre lande ligger dog på niveau med Danmark på 5.-11.-pladserne.

Det er de svage læsere, der er blevet løftet, konkluderer de to forskere Jan Mejding og Louise Rønberg, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Andelen af meget dygtige elever er uforandret.

For fem år siden viste Pirls 2006, at en årrækkes intenst fokus på læsning i folkeskolen havde givet bonus, så Danmark var kommet læsemæssigt på niveau med de øvrige nordiske lande. Dengang lå Danmark med en score på 549 væsentligt over Pirls-skala-gennemsnittet på 500 point.

Nu er 4.klasse-eleverne blevet testet igen og har flyttet sig yderligere 8 point op ad skalaen og signifikant over både Norge og Sverige. Eleverne i de norske 4.-klasser er et år yngre end i de øvrige nordiske lande, da ham i Norge har omdøbt børnehaveklassen til 1. klasse. Norge har derfor også testet et antal 5. klasser, og 5.-klasse-eleverne klarer sig bedre end de svenske 4. klasser, men signifikant dårligre end danske og finske elever i 4. klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

PIRLS OG TIMMS

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, offentliggør i dag resultaterne fra Pirls 2011 og Timss 2011, hvor man har undersøgt 4.-klasse-elevers færdigheder i henholdvis læsning og matematik/naturfag.

Timss og Pirls er planlagt og styret af IEA, The International Association for the Evaluation of Educational Achievement, som er en sammenslutning af forskningsinstitutioner verden over.

I alle landene inklusive Danmark, er der stor spredning i elevernes læsefærdighed. En dansk lærer står med en spredning i læsefærdighed på to år blandt børnene i en 4. klasse. Der er også stor spredning mellem klasserne, så der findes 4.-klasser i Danmark, der læser på niveau med de svageste lande i Pirls-undersøgelsen.

Flere dansktimer giver ikke nødvendigvis bonus

Forskerne har kigget på, om man af Pirls' data kan se en sammenhæng mellem elevernes timetal i modersmål eller læsning og deres score i læsetesten. Men der er ingen entydig sammenhæng:

"Sammenhængen mellem tildelte timer i dansk og elevernes læseniveau kan være påvirket af såvel lærernes fagkompetence som elevernes forudsætningsniveau i klassen", skriver forskerne og påpeger samtidig, at de danske elever tilsyneladende får flere dansktimer end det vejledende timetal. Skolelederne angiver i Pirls-undersøgelsen, at 4.-klasse-eleverne får 219 dansktimer a 60 minutter, mens det vejledende timetal er 180 klokketimer.

I lande som England, USA, Ontario/Canada, Australien og New Zealand har 4.-klasserne langt flere engelsktimer, end danske elever har dansktimer.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.272 andre er allerede tilmeldt