”Skoledagens længde indtager en klar førsteplads på listen over de værste ting ved reformen. På anden pladsen finder vi den understøttende undervisning. Og på tredje pladsen finder vi den tvungne lektiecafe”, siger Mai Mercado til folkeskolen.dk i forbindelse med Folkeskolens undersøgelse om reformen.

Mai Mercado om skoledagens længde: Fjern nu det, der ikke fungerer ved reformen

Ifølge Mai Mercado er det værste ved folkeskolereformen skoledagens længde. Hun håber derfor på forhandlinger på den anden side af corona og hører positive toner fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skoledagen er for lang. Når eleverne kommer til de sidste timer, er energien jo fuldstændig væk. Det fjerner lysten til at tage et fritidsjob eller gå til noget sport om eftermiddagen. Eleverne orker det simpelthen ikke".

Sådan lyder budskabet fra undervisningsordfører i Det Konservative Folkeparti Mai Mercado. Hun er derfor heller ikke overrasket over resultaterne af Folkeskolens webundersøgelse, hvor 65 procent af de deltagende lærere finder dagens sidste timer vanskelige.

Lærerne om skoledagens sidste timer: Det er ligegyldigt om, der er idræt eller tysk på skemaet

"Det vi ser med jeres undersøgelse, er jo, at skoledagen er for lang. Og det bekræfter de nyeste tal fra Undervisningsministeriet også. Der kan man nemlig se, at en række skoler faktisk har endnu længere skoledage, og jeg tør da slet ikke tænke på, hvordan motivationen er hos de elever med helt ekstremt lange skoledage", siger Mai Mercado og fortsætter:

"Skoledagens længde indtager en klar førsteplads på listen over de værste ting ved reformen. På andenpladsen finder vi den understøttende undervisning. Og på tredjepladsen finder vi den tvungne lektiecafe".

Lærerne: Reformen svækkede vores fag

Derfor har den undervisningsordføreren også et helt konkret forslag, til hvordan skoledagen gøres kortere, klar.

"Vi forslår, at man fjerner den understøttende undervisning. Ifølge beregninger, som Danmarks Lærerforening har hjulpet os med, vil det frigive resurser tilsvarende 3.800 lærere. Og så er det op til kommunerne eller skolerne selv at afgøre, om man vil bruge det til at afkorte skoledagen, om man vil lave tolærerordning, eller opfylde et andet lokalt behov", fortæller Mai Mercado.

Nogle steder kan en lang skoledag nemlig godt fungere, lyder det fra Mai Mercado, selvom undervisningsordføreren holder fast i, at det bestemt ikke gør sig gældende alle steder.

"Jeg vil allerhelst have, at det bliver den enkelte skoles beslutning, så det ikke er kommunen der bestemmer, hvordan det skal se ud på alle skolerne i kommunen. Jeg tror på, at skolerne internt i en kommune også kan være vidt forskellige med forskellige elevkarakteristika og behov".

"Der er bare ting, der kan gå galt, når man står i et fysik/kemilokale sidst på dagen"

Mai Mercado pointerer desuden, at ideen til den lange skoledag stammer fra et forsøg i udsatte boligområder.

"Her var tanken jo, at man ville have bedre styr på eleverne, så de ikke lavede ballade om eftermiddagen. Derfor tror jeg også, at man vil kunne se, at i udsatte boligområder, hvor man har arbejdet intenst med de lange skoledage her i mange år, der fungerer de lange skoledage", lyder det fra Mai Mercado.

Derfor er budskabet fra undervisningsordføreren også, at den lange skoledag ikke nødvendigvis bør fjernes på alle landets skoler.

"Det kan jo være, at det giver super god mening at have en lang skoledag på skolen i Vollsmose, mens det på andre skoler kan fungere dårligt".

Forhandlinger efter corona

Fra Mai Mercado lyder budskabet, at netop en kortere skoledag er en høj prioritet i Det Konservative Folkeparti.

"Vi har siden 2013 sagt, at vi skal have en kortere skoledag, men der er stadig en ret stor modstand fra nogle partier, som synes, at en lang skoledag er lige præcis dét, børn og unge har brug for", siger Mai Mercado og fortsætter:

"Vi arbejder hver eneste dag på at få Socialdemokratiet til at skifte mening. Det er dem lige nu, der sidder med nøglen. Vi bliver ved med at komme med den lange række gode argumenter, der er for en kortere skoledag, men det kræver noget at indrømme, at man tog fejl, og at en lang skoledag ikke nødvendigvis var den rigtige løsning".

Sproglærere: "Sprogfagene er umulige sidst på dagen" 

Den konservative undervisningsordfører tror dog på, at der er rum for forhandling om skoledagens længde inden alt for længe.

"Jeg synes faktisk, at jeg hører positive toner fra Pernille Rosenkrantz-Theil. Og jeg synes faktisk, at det lyder mere positive end man har hørt fra tidligere socialdemokratiske ministre. Jeg håber og tror derfor på, at vi kan få rykket den lange skoledag", fortæller Mai Mercado.

Men lige nu er alt sat på pause på grund af corona, og derfor ligger mulige forhandlinger også et stykke tid ude i fremtiden lyder det fra undervisningsordføreren.  

"Når vi kommer ud på den anden side af corona, og ministeriet ikke længere er lagt ned af den nuværende situation, så kan vi forhåbentlig tage hul på nogle forhandlinger", siger Mai Mercado.

"Vi bliver i hvert fald ved med at kæmpe for en kortere skoledag, for helt ærligt, lad os nu bare fjerne det, der ikke fungerer. Og det gør den lange skoledag og den understøttende undervisning altså ikke".

Usammenhængende argumenter

Mai Mercado har derfor svært ved at se, hvordan man kan blive ved med at forsvare den lange skoledag.

"Jeg ved ikke, hvorfor man forestiller sig, at længere skoledage skulle gøre, at eleverne automatisk lærer mere. Det gør de jo ikke".

Pensioneret lærer: Det blev svært at elske sit job, da reformen kom

Undervisningsordføreren forstår derfor også godt, at lærerne svarer, som de gør, i Folkeskolens undersøgelse.

"Hvis man som lærer oplever, at den undervisning man har forberedt, ikke synker ind hos eleverne, fordi de simpelthen er trætte sidst på eftermiddagen, så går man jo ikke top motiveret derfra som lærer", siger Mai Mercado.

Hun mener derfor også, at det var noget af en forsimpling, da engelsklæreren Casper Greisen overfor folkeskolen.dk forklarede, at skoledagens længde ikke var noget problem, hvis man lavede spændende og motiverende undervisning.

Engelsklærer: "Jeg planlægger den undervisning, som min forberedelsestid tillader"

"Når en af de lærere, som I har talt med i forbindelse med undersøgelsen, fortæller, at hvis bare man gør undervisningen spændende nok, så skal eleverne nok holde koncentrationen, så synes jeg ikke helt det holder. Det er et nemt argument, og jeg tror sådan set, at lærerne går på arbejde for at gøre en forskel og lave spændende og varieret undervisning. Men når vi rammer de sene timer, så er elevernes tanker jo bare et andet sted", siger Mai Mercado.

Powered by Labrador CMS