Tanker i det forsømte forår: Tænk, hvis alt ikke handlede om eksamen
Måske ville eleverne have fået mere ud af det, hvis vi ikke havde ringriderringen foran os, skriver lærer Martin Ørum og foreslår en anden afslutning på folkeskolegangen
Nå, så var det ugen, hvor der blev
afsløret, hvilke udtræksprøver mine elever skal op i.
Jeg er lærer i en
9.-klasse, hvor jeg blandt andet har historie og samfundsfag. Altså to lodder i
puljen, men der var desværre ikke gevinst. Det var lidt en flad fornemmelse,
for vi har brugt en del tid på det seneste med at forberede prøverne, men har
også hastet gennem stoffet de sidste par år, så vi kunne nå at have nok emner
til pensum.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan undervisning kunne
have været markant anderledes og om eleverne måske ikke ville have fået mere ud
af det, hvis vi ikke havde ringriderringen hængende foran os. Det sætter tanker
i gang om den måde, vi bygger skole på.
Jeg er meget inspireret af Sir Ken
Robinson. Hvis ikke du kender ham, så skynd dig at se hans videoer og læse hans
bøger. Han arbejder jo med de otte kompetencer, som skolen skal udvikle hos
eleverne: Curiosity-nysgerrighed, Creativity-kreativitet, Criticism- kritisk
tænkning, Communication – Kommunikation, Collaboration – Samarbejde, Compassion
– Medfølelse, Composure -selvforståelse, Citizenship – Medborgerskab.
Tænk,
hvis vi byggede en skole, hvor de faglige kundskaber og færdigheder
understøtter disse kompetencer. Så kunne vi også erstatte nøglehulseksaminerne
med en gevaldig fagfest, hvor eleverne i grupper laver en præsentation om en
selvvalgt problemstilling for lærere, kammerater, forældre, søskende og så
videre og bliver vurderet på deres evne til at bruge kompetencerne. Det ville
da være fantastisk.
Maybe I´m a
dreamer, but I am not the only one…
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.