Debat
Der er en manglende forståelse blandt fagpersoner for, hvordan ADHD og ADD viser sig hos piger, lyder det fra lærer Angellina Svane Tosev.
Foto: privat
Lærer: Mange piger med ADHD går under radaren
Vi lærere skal blive bedre rustet til at identificere de symptomer, der viser sig for piger med ADHD og ADD, skriver dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Har du en pige med ADHD i din klasse? Det kan
være svært at vide – endsige opdage. For symptomerne er ofte subtile. Piger med
ADHD og ADD kan fremstå dagdrømmende, overtilpassede eller usædvanligt stille.
Mange piger bruger også betydelig energi på at skjule deres vanskeligheder
gennem "maskering", og derfor går piger med ADHD og ADD ofte under
raden.
Det forholder sig modsat for drenge med ADHD,
som ofte viser sig som hyperaktivitet ogS impulsiv adfærd og derfor hurtigt
opfanges. Derfor er piger
med ADHD traditionelt blevet diagnosticeret senere end drenge. Dog
er denne tendens ved at ændre sig, og forskellen mindskes gradvist. I 2021
fik ca. 17.000 piger og kvinder under 30 år ADHD-medicin – i 2011 var
antallet ca. 7.200.
For pigerne kan det have store konsekvenser, at
deres reelle udfordringer sjældent opdages i tide.
Lærere
skal klædes bedre på
Uden en tidlig diagnose og den rette støtte i
skolen oplever mange et stigende pres, der øger risikoen for lavt selvværd,
forkerthedsfølelser og i nogle tilfælde psykiske lidelser som angst, depression
eller spiseforstyrrelser.
Ofte behandles pigerne for disse
følgetilstande, mens den underliggende årsag – ADHD - ofte først bliver
opdaget, når pigerne kommer i psykiatrien. Det er et stort problem, der kræver
øget opmærksomhed og tilpassede diagnosticeringsmetoder.
Dette skyldes en manglende
forståelse blandt fagpersoner for, hvordan ADHD og ADD kan komme til udtryk hos
piger. For at sikre disse pigers trivsel, livskvalitet og udviklingsmuligheder
er det vigtigt, at vi som lærere bliver bedre rustet til at identificere deres
symptomer.
Vi skal se bag facaden
Vi lærere skal blive bedre til at genkende
det, når en pige ikke blot er "distræt", "doven" eller
" sensitiv", men i virkeligheden kæmper med en overset ADHD-diagnose.
For at understøtte dette er det afgørende, at PPR og skolens ledelse sikrer
viden og støtte.
For at
hjælpe pigerne bedst muligt bør vi:
● Være
opmærksomme på tegn: Piger med ADHD og ADD kan fremstå generte,
angste eller ekstra forsigtige. De kan have vanskeligheder med at organisere
sig, huske aftaler eller fuldføre opgaver – uden nødvendigvis at forstyrre
undervisningen.
● Lytte
til forældrene: Forældres bekymringer afvises ofte med
begrundelsen, at "pigen fungerer jo fint i skolen, så problemet er
hjemmet”. Men mange piger bruger al deres energi på at klare skoledagen og
bryder først sammen derhjemme. Det er afgørende, at vi anerkender forældrenes
observationer.
● Styrke
samarbejdet med PPR: Jo tidligere vi kan identificere ADHD og ADD,
jo bedre kan vi tilrettelægge den rette støtte – både pædagogisk og
behandlingsmæssigt.
● Tilegne
viden om hormonernes betydning: Et overset aspekt er hormonernes betydning for
ADHD-symptomer. Mange piger oplever en forværring af deres symptomer, når
østrogenniveauet falder – under menstruation, efter graviditet og i
overgangsalderen. Denne viden er afgørende for at kunne forstå og tilpasse den
rette støtte, herunder eventuel justering af medicindosering.
Lad os sikre, at ingen piger
bliver overset, fordi vi stadig arbejder med et forældet syn på ADHD. Det
skylder vi dem.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk