Debat

Der er en manglende forståelse blandt fagpersoner for, hvordan ADHD og ADD viser sig hos piger, lyder det fra lærer Angellina Svane Tosev.

Lærer: Mange piger med ADHD går under radaren

Vi lærere skal blive bedre rustet til at identificere de symptomer, der viser sig for piger med ADHD og ADD, skriver dagens debattør.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Har du en pige med ADHD i din klasse? Det kan være svært at vide – endsige opdage. For symptomerne er ofte subtile. Piger med ADHD og ADD kan fremstå dagdrømmende, overtilpassede eller usædvanligt stille. Mange piger bruger også betydelig energi på at skjule deres vanskeligheder gennem "maskering", og derfor går piger med ADHD og ADD ofte under raden.

Det forholder sig modsat for drenge med ADHD, som ofte viser sig som hyperaktivitet ogS impulsiv adfærd og derfor hurtigt opfanges. Derfor er piger med ADHD traditionelt blevet diagnosticeret senere end drenge. Dog er denne tendens ved at ændre sig, og forskellen mindskes gradvist. I 2021 fik ca. 17.000 piger og kvinder under 30 år ADHD-medicin – i 2011 var antallet ca. 7.200.

For pigerne kan det have store konsekvenser, at deres reelle udfordringer sjældent opdages i tide.

Lærere skal klædes bedre på

Uden en tidlig diagnose og den rette støtte i skolen oplever mange et stigende pres, der øger risikoen for lavt selvværd, forkerthedsfølelser og i nogle tilfælde psykiske lidelser som angst, depression eller spiseforstyrrelser.

Ofte behandles pigerne for disse følgetilstande, mens den underliggende årsag – ADHD - ofte først bliver opdaget, når pigerne kommer i psykiatrien. Det er et stort problem, der kræver øget opmærksomhed og tilpassede diagnosticeringsmetoder.

Dette skyldes en manglende forståelse blandt fagpersoner for, hvordan ADHD og ADD kan komme til udtryk hos piger. For at sikre disse pigers trivsel, livskvalitet og udviklingsmuligheder er det vigtigt, at vi som lærere bliver bedre rustet til at identificere deres symptomer.

Vi skal se bag facaden

Vi lærere skal blive bedre til at genkende det, når en pige ikke blot er "distræt", "doven" eller " sensitiv", men i virkeligheden kæmper med en overset ADHD-diagnose. For at understøtte dette er det afgørende, at PPR og skolens ledelse sikrer viden og støtte.

For at hjælpe pigerne bedst muligt bør vi:

Være opmærksomme på tegn: Piger med ADHD og ADD kan fremstå generte, angste eller ekstra forsigtige. De kan have vanskeligheder med at organisere sig, huske aftaler eller fuldføre opgaver – uden nødvendigvis at forstyrre undervisningen.

● Lytte til forældrene: Forældres bekymringer afvises ofte med begrundelsen, at "pigen fungerer jo fint i skolen, så problemet er hjemmet”. Men mange piger bruger al deres energi på at klare skoledagen og bryder først sammen derhjemme. Det er afgørende, at vi anerkender forældrenes observationer.

● Styrke samarbejdet med PPR: Jo tidligere vi kan identificere ADHD og ADD, jo bedre kan vi tilrettelægge den rette støtte – både pædagogisk og behandlingsmæssigt.

● Tilegne viden om hormonernes betydning: Et overset aspekt er hormonernes betydning for ADHD-symptomer. Mange piger oplever en forværring af deres symptomer, når østrogenniveauet falder – under menstruation, efter graviditet og i overgangsalderen. Denne viden er afgørende for at kunne forstå og tilpasse den rette støtte, herunder eventuel justering af medicindosering.

Lad os sikre, at ingen piger bliver overset, fordi vi stadig arbejder med et forældet syn på ADHD. Det skylder vi dem.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk