Laura Aamand kunne søge på internettet efter mere viden om identitetstyveri, inden hun skrev sin novelle
Laura Aamand kunne søge på internettet efter mere viden om identitetstyveri, inden hun skrev sin novelle

Dansk stil - nu med adgang til internettet

For første gang var der i dag adgang til internettet undervejs i afgangsprøven i skriftlig fremstilling for 9.-klasserne på 200 skoler. Hillerødsholmskolen i Nordsjælland var en af dem. Ingen tekniske koks, alt gik som det skulle.

Publiceret Senest opdateret
Kun Laura Aamands m-klasse med klasselærer Michael Østergaard har haft mulighed for at bruge internettet under dagens stileskrivning, for i de andre klasser er undervisningen ikke bygget op om daglig adgang til computere og net.
Kun Laura Aamands m-klasse med klasselærer Michael Østergaard har haft mulighed for at bruge internettet under dagens stileskrivning, for i de andre klasser er undervisningen ikke bygget op om daglig adgang til computere og net.

Skriftlig fremstilling medinternet

"Den nye prøveform adskiller sig derfor primært fra dentraditionelle ved, at der i en del af opgaverne stilles krav om atanvende internettet i opgavebesvarelsen. Selve prøven består af etelektronisk opgavesæt med fire opgaver modsat seks opgaver i dettraditionelle opgavesæt. Opgavesættet rummer til forskel fra dettraditionelle prøvemateriale flere modaliteter, herunder lyd oglevende billeder.

I denne prøve skal eleven blandt andet via søgning på nettet oglæsning af multimodale tekster, arbejde med billeder og filmklip,undersøge forskellige forhold, og på den baggrund skrive sinbesvarelse".

Kilde: Undervisningsministeriet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nervepirrende - det har det været, det må Laura Aamand indrømme. Det er trods alt en afgangsprøve. Men nu er det overstået.

Sammen med 90 andre elever fra 9. klassetrin har hun siddet krumbøjet over computeren i tre en halv time i hallen på Hillerødsholmskolen i Hillerød og bakset med skriftlig fremstilling i dansk.

Men til forskel fra de andre elever har hun og hendes 23 klassekammerater fra m-klassen, medieklassen, haft adgang til internettet.

Deres opgavesæt har også været anderledes: Der var fire opgaver at vælge i mellem, ikke seks. Én, der består af to små film om at være "Ung i alle hjørner af Danmark", en film om "Danish Air Show i Karup 2014", reklamefilmen "Nyd det gode", og én, hvor eleven skal skrive en novelle om "Identitetstyveri".

Laura Aamand skrev en novelle med titlen "Fuld identitet". Hun layoutede den, så den fik facebook-agtig baggrund. Til forskel fra den traditionelle afgangsprøve i skriftlig fremstilling skal man i sin besvarelse vise, at man kan bruge layoutmulighederne på nettet kreativt.

Forældrebetalte computere

Forældrebetalte computere

Og så er der computerne. Kommunen mener, at forældrene skal sørge for computere til deres børn. Det mener Michael Østergaard ikke, at man kan kræve. Ikke i en folkeskole.

"Spørgsmålet bliver ivrigt diskuteret i kommunen", fortæller han.

Som lærer i medieklassen er han så heldig, at der altid er computere til rådighed. Hvis en elev ikke selv har en computer, stiller skolen en til rådighed. Også når en elev-ejet computer er i stykker, og det er tit tilfældet.

Så heldige er de ikke i de tre andre 9. klasse på den firesporede skole. Dér skal man skrives op for at få adgang til skolens computere, og det gør, at computeren ikke er så integreret en del af skolehverdagen i de klasser.

Og det er også grunden til, at det kun er m-klassen, der er med i det aktuelle forsøg med skriftlig fremstilling med internetadgang.

"M-klassen har trænet i skriftlig fremstilling med internetadgang i terminsprøverne, men de andre 9. klasser har vi trænet i at gå op i den traditionelle form. Derfor er de ikke med i forsøget. Det er jo også en del af det - at lære at gå op til prøve", siger leder af udskolingsafdelingen på skolen, Henrik Stockfleth Olsen.

Powered by Labrador CMS