
Lærer inviterer tysk- og fransklærere til at lave en gruppeprøve i de to sprogfag
Sidste år havde tysklærer Ann-Kristin Henriksen succes med at afholde gruppeprøve i tysk. Nu inviterer hun andre tysk- og fransklærere til at gøre det samme.
Sidste år valgte to tysklærere at udnytte aflysningerne af afgangsprøverne i udtræksprøverne til at afprøve en helt anden prøveform i mundtlig tysk.
I stedet for at eksaminere enkeltvis var eleverne oppe samtidig i små grupper á to-tre elever i knap to timer. Imens gik lærer og censor rundt og talte med grupperne.
"Undervisningen i tysk og fransk har mange ligheder. Derfor er ideen, at vi i gruppen kan sparre med hinanden på kryds og tværs og indsamle viden om, hvordan det fungerer, når eleverne kommer til gruppeprøve i de sproglige fag", siger hun.
15 tyskklasser: Ingen afgangsprøve
Ann-Kristin Henriksen har undervist 15 tyskklasser, men ikke én eneste af klasserne har trukket tysk til afgangsprøverne. Det synes hun selv er en "skandale".
Derfor forventer hun også, at hun igen i år vil afslutte tyskundervisningen med en gruppeprøve.
"Det er en god måde at binde en sløjfe på faget. På den måde kan eleverne også finde ud af, at de godt kan tale fremmedsprog uden at dø af skræk", siger hun.
"Jeg tror også, at der er mange lærere, der allerede gør noget lignende i forbindelse med årskaraktererne".
"Sprogfagene bliver blandt andet udfordret af, at eleverne er blevet meget dygtige til engelsk. Derfor tror de, at de skal være lige så dygtige til tysk eller fransk", siger hun.
"I en gruppeprøve kan eleverne sidde i deres klasselokale sammen med deres kammerater, der taler fransk på samme niveau som dem selv. Det tror jeg gør situationen mere genkendelig og tryg. Derudover vil der være mere tid til, at lærer og elev får talt sammen".
Lærer har spurgt sine elever
Merle Sørensen fra Vedbæk Skole har talt med sine elever i fransk for at høre, om de kunne være med på ideen om en gruppeprøve.
Det kunne de godt, fordi prøven minder mere om den daglige franskundervisning, fortæller Merle Sørensen.
"Lige nu har vi et forløb om ferier. Vi har blandt andet snakket om Paris og har fået et ordforråd omkring museer, restauranter og rejser. Når vi har et forløb, sørger jeg altid for, at det ender i et produkt. Denne gang har jeg tænkt, at de skal planlægge en ferie i Paris. Men det kunne jo også være en opgave til gruppeprøven", siger hun.
"Normalt lader jeg også eleverne fremlægge for hinanden i små grupper af to-tre elever, fordi det er mest trygt for dem."
Merle Sørensen har én kollega, der også underviser i fransk. Men kollegaen har ikke elever i 9. klasse, og derfor skal hun ikke have elever til årets afgangsprøver.
Derfor håber Merle Vedbæk på, at hun gennem Facebookgruppen kan komme til at sparre og samarbejde med andre fransklærere om prøveformen.
"Vi er jo en sjælden race. Derfor vil det være rigtig rart at høre fra andre fransklærere, hvordan de griber det an på deres skole, så vi kan det bedste ud af prøven," siger Merle Sørensen.