De ældste drenge 
fortæller de mindre klasser, hvorfor de synes om udvalgte bøger. Den form for involverende undervisning skal der være plads til, mener skoleleder Per Helding Madsen.
De ældste drenge 
fortæller de mindre klasser, hvorfor de synes om udvalgte bøger. Den form for involverende undervisning skal der være plads til, mener skoleleder Per Helding Madsen.

Folkeskole dumper karakterkrav til gymnasiet

Adgangskrav til gymnasiet vil gøre folkeskolen til en eksamensskole, mener skoleleder. Han ser allerede nu virkningen efter reform og adgangskrav til erhvervsuddannelser. Mange af lærerne og eleverne er enige.

Publiceret

Regeringens udspil: Adgangskrav på 4- måske

Ved redaktionens slutning var forhandlingerne omgymnasiereformen ikke afsluttet. Adgangskravet splitter partierne,præcis som da den tidligere regering måtte opgive at få engymnasie­reform på plads for et år siden. Regeringens udspil omadgangskrav på 4 i matematik og 4 i dansk ser ikke ud til at kunnefå flertal. Socialdemokraterne og De Radikale står fast på etkarakterkrav på højst 02. De Konservative støtter udspillet på 4,mens Liberal Alliance topper med 7.

En mulighed i forhandlingerne er, at blå blok aftaler etkarakterkrav, som så først kan træde i kraft, hvis blokken fårflertal ved næste folketingsvalg.

For elever, der ønsker optagelse på erhvervsskoler, er derallerede indført adgangskrav på 02 i dansk og matematik.

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er »speakers corner« for drenge på skolebiblioteket denne tirsdag formiddag på Vissenbjerg Skole. De store drenge træder på skift op på et podie og fortæller eleverne fra de mindre klasser, hvilke bøger der er læseværdige og ikke mindst hvorfor. Eleverne virker underholdt, som var de til danmarksmesterskab i standupcomedy.

Skoleleder Per Helding Madsen viser rundt på skolen, der ligger i Assens Kommune, for at fortælle om ledernes, lærernes og elevernes holdning til regeringens udspil til en gymnasiereform med adgangskrav. I fjor blev der indført adgangskrav til erhvervsuddannelserne. Nu er en ny reform på vej, den første gymnasiereform i ti år, og den vil også påvirke lærere og elever i folkeskolen. Regeringen foreslår adgangskrav på 4 i matematik og 4 i dansk for folkeskolens elever, og skolelederen mener, at det vil sætte Vissenbjerg Skole og alle andre danske skoler under pres.

For meget fokus på karakterer og eksamen går ud over det, Per Helding Madsen kalder den inkluderende skole. På Vissenbjerg Skole er eleverne involveret i både skolepatrulje og dansepatrulje og musikpatrulje samt it-patrulje, og der er elever, der laver kantinesalg og mange andre aktiviteter - det handler for ham som skoleleder meget om at skabe resultater med relationer og inddragelse, om at højne elevernes sociale kompetencer - hele dannelsesbegrebet vil han ikke give køb på.

»Det er også derfor, vi har de store drenge til at stå på biblioteket og fortælle drengene i de mindre klasser, hvilke bøger de skal læse og hvorfor«, siger Per Helding Madsen.

På skolebiblioteket sidder lærer Marianne McDonald nu alene efter en veloverstået seance med drengene, der anbefaler hinanden at læse diverse bøger. Hun fortæller, at de medrivende seancer får de mindre elever til at komme og spørge:

»Når jeg kommer op i de større klasser, må jeg så også stå deroppe og fortælle om de bøger, jeg har læst?«

Powered by Labrador CMS